12-06-2020

Avicenna-studenten en Schouw focussen op beschikbare zorg

Gaat snelheid ten koste van veiligheid bij een coronavaccin? Moeten we veel meer doen aan preventie? Deze en andere vragen kreeg Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) op 9 juni in een online meeting met Avicenna-studenten.

De avond werd georganiseerd door het Avicenna Excellence Program en draaide om het thema ‘Beschikbaarheid van zorg’, maar de masterstudenten grepen de gelegenheid aan om daarnaast nog enkele andere onderwerpen te bespreken. Na Schouw gaf ook Ingmar de Gooijer (myTomorrows) een presentatie. De studenten stelden online vragen, via Zoom.

Veiligheid voorop

Schouw benadrukte dat patiëntveiligheid altijd voorop moet staan bij vaccinontwikkeling, ook al kijkt de hele wereld reikhalzend mee over je schouder.
‘De geneesmiddelenautoriteiten FDA en EMA blijven daar gelukkig goed op letten.’
Hij wees er op dat – ondanks de lockdown in China en India, cruciaal voor medicijnproductie – er de afgelopen maanden nauwelijks extra medicijntekorten waren in Nederland.
‘Dat is te danken aan een veel betere afstemming van vraag en aanbod, in het Corona Beraad. Dit laat zien hoeveel je kunt bereiken als fabrikanten, VWS, groothandels en apothekers nauw samenwerken.’

Eerst toegang, dan prijs

Een belangrijk knelpunt bij toegang tot nieuwe geneesmiddelen heeft te maken met prijsonderhandelingen. ‘Juist bij krachtige nieuwe medicijnen duurt het na de Europese registratie vaak nog een jaar voordat de Nederlandse patiënt er over kan beschikken. Dat is onacceptabel’, zei Schouw. ‘We kunnen een voorbeeld nemen aan het Duitse model. In Duitsland krijgen patiënten meteen na registratie van het medicijn toegang. Daarna gaan ze pas over de prijs onderhandelen. Dat is natuurlijk een veel betere volgorde.’

Meer preventie
Op het vlak van preventie van ziektes waren Schouw en de studenten het hartgrondig eens met elkaar: daar moet in Nederland nog veel meer aandacht voor komen.