22-03-2019

Biogen en Eisai: tegenvaller in strijd tegen Alzheimer

Biogen en Eisai maakten donderdag bekend dat zij stoppen met de klinische onderzoeken naar aducanumab, een nieuw geneesmiddel tegen Alzheimer. De veiligheid van het middel was niet in het geding, maar de werkzaamheid is onvoldoende aangetoond.

De clinical trials zaten in fase 3, wat betekent dat duizenden patiënten wereldwijd het geneesmiddel maandelijks kregen toegediend, onder strikte controles. Van de behandeling met aducanumab werd tot gisteren veel verwacht, aangezien de resultaten in eerdere patiëntstudies veelbelovend waren. De behandeling was gericht op patiënten met milde cognitieve beperkingen, in het beginstadium van de ziekte van Alzheimer.

Meer in pijplijn
‘Dit teleurstellende nieuws bevestigt hoe complex de behandeling van Alzheimer is’, zegt Michel Vounatsos, Chief Executive Officer bij Biogen. ‘Het onderstreept ook dat er behoefte is aan diepgaandere kennis op het gebied van neurowetenschappen.’
Biogen en Eisai hebben nog meer geneesmiddelen voor de behandeling van Alzheimer in hun pijplijn. Beide bedrijven geven aan onverminderd te blijven zoeken naar een geschikte behandeling van deze ernstige ziekte. Vrijdag werd bekend dat Eisai en Biogen samen een nieuwe fase 3 studie starten.

Niet opgeven
‘Dit is echt een tegenslag in het taaie gevecht tegen Alzheimer’, zegt Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. ‘Onze lidbedrijven zijn al ruim dertig jaar bezig met de ontwikkeling van een goed medicijn voor deze ziekte. Dat kostte tot nu toe ongelooflijk veel denkkracht en mensuren, en daarnaast natuurlijk miljarden euro’s. Gelukkig geven onze leden de strijd niet op. Samen met wetenschappers over de hele wereld blijven we zoeken naar een oplossing. Deze aandoening is té ernstig en treft té veel mensen om niets te doen.’

Persbericht Biogen en Eisai

Persbericht Eisai over nieuwe studie