30-06-2020

Blog Aarnoud Overkamp: Geachte mevrouw Van Ark,

Aarnoud Overkamp

Red het wankele zorghuis, was vorige week de oproep van acht huisartsenorganisaties, in aanloop naar de komende verkiezingen. Het tij moet gekeerd. En misschien is dit wel het ideale moment. Juist de coronacrisis laat zien hoe cruciaal goede zorg is voor iedereen in Nederland. Zonder de goede zorg van ziekenhuizen, artsen en verpleegkundigen hadden we deze pandemie niet zo snel beheersbaar gemaakt. Hulde!

Wat deze gezondheidscrisis ons heeft geleerd is dat als de nood aan de man is, innovatie ruim baan krijgt. In no-time zijn slimme zorgoplossingen gelanceerd voor zelfzorg, digitale zorg en ondersteuning op afstand, zoals beeldbellen, apps en telemonitoring. Een mooi voorbeeld zijn vrouwen met een hoog risico op zwangerschapscomplicaties die een klein mobiel CTG-apparaat mee naar huis krijgen waarmee ze zelf de voortgang van de zwangerschap monitoren. Mooi! En tientallen bedrijven zijn wereldwijd op zoek naar een behandeling of een vaccin voor COVID-19 met een snelheid die ongekend is. Het kan dus anders.

Maar voor de nabije toekomst gaan signalen op rood. Door de vergrijzing zal de zorgvraag blijven stijgen. Nu we hoogstwaarschijnlijk ook een periode van economische krimp tegemoet gaan, vrees ik dat we geconfronteerd worden met het slagersmes van verdere bezuinigingen. Alsof we niets geleerd hebben van de huidige crisis.

De huisartsen snijden dit onderwerp niet voor niets aan. De boodschap is ook: laten we niet terugvallen in oude gewoonten, maar de innovatieflow doorzetten. Dat vraagt om een nieuwe mindset, en een nieuwe manier van organiseren. Ik ben het daar helemaal mee eens.

Het is nu dringend tijd om patiënten snellere en betere toegang te geven tot innovaties in de zorg. De huidige sluisprocedure vertraagt de toegang tot soms levensreddende behandelingen met meer dan een jaar voor patiënten bij wie elke dag telt. Duitsland doet dat anders. Patiënten krijgen direct toegang tot innovatieve geneesmiddelen, daarna worden gegevens verzameld en onderhandeld over de prijs. Ander voorbeeld: ondanks alarmbellen van meerdere partijen in de zorg is het de bedoeling de geneesmiddelenprijzen via de WGP verder te verlagen met maximaal 10%. Dit zal beslist niet helpen bij het oplossen van tekorten. Gevolg? Helaas meer patiënten aan de balie met lege handen.

Geachte mevrouw Van Ark, als aanstaande minister van Medische Zorg, de taak en verantwoordelijkheid om dit bijzondere momentum te verzilveren. De coronacrisis laat zien hoe noodzakelijk goede zorg voor ons allemaal is. Dus nu, een lange termijn aanpak met slimmere oplossingen. Samen kunnen we dat. De neuzen staan dezelfde kant op. Breng partijen bij elkaar en werk aan oplossingen voor nu en de toekomst. We helpen graag mee!

Aarnoud Overkamp
(voorzitter Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen)