18-05-2021

Blog Aarnoud Overkamp: Hub Holland Hub

Aarnoud Overkamp
maar gelukkig kondigde het kabinet maandag nieuwe versoepelingen aan. Ons geduld is aardig op de proef gesteld. Maar mede dankzij vaccinaties komen we stap voor stap dichterbij terugkeer naar een normaal leven.

De vaccinatiestrategie begint zijn vruchten af te werpen. De instroom van het aantal coronapatiënten in het ziekenhuis is voor het eerst aan het dalen. De oudere, kwetsbare groepen zijn bijna allemaal gevaccineerd, wat duidelijk is terug te zien in de opnamecijfers. Een belangrijke voorwaarde voor verdere versoepeling van de coronamaatregelen.

Vaccineren is de sleutel naar meer vrijheid, en onze sector speelt daarbij een belangrijke rol. Wie weet kunnen we deze zomer weer naar grotere evenementen zoals voetbalwedstrijden, festivals, theater. Of dichter bij huis: verjaardagen van familie vieren, een straatfeest, of live afscheid nemen van een naaste, in plaats van achter een scherm liefde, vreugde en verdriet delen.

Het vervult mij met grote trots dat de sector waar ik voor werk, zo’n belangrijke bijdrage levert aan de uitweg uit deze gezondheidscrisis. Het is ongekend dat we met vereende krachten in krap een jaar tijd vier vaccins hebben ontwikkeld, waarvan er één zijn oorsprong heeft in Nederland!

Al ben ik niet verbaasd over dit ‘Hollandse succes’. Ons land beschikt over een bloeiende Life Sciences en Health-sector, en het Leiden Bio Science Park – waar het fundament van het Janssen-vaccin werd gelegd – staat symbool voor de kracht van publiek-private samenwerking binnen biotech. Nederland heeft alles in huis om uit te groeien tot dé medicijnhub van Europa, zoals u ook al heeft kunnen lezen in Boston aan de Noordzee.

Al is de uitgangspositie uitstekend, er zijn er nog wel een stevige drempels die om aandacht vragen. Zo maak ik me grote zorgen over ons krakende zorgsysteem, dat nog stamt uit de vorige eeuw. Dankzij personalised medicine is er steeds meer mogelijk, maar als cel- en gentherapieën de patiënt niet bereiken, wat hebben we er dan aan dat we straks kanker kunnen genezen?

Ook is er meer behoefte aan gegevens over uitkomsten van behandelingen, maar er komt nauwelijks wat van de grond en regie op deze registraties ontbreekt. En wat te denken van de teruglopende toegankelijkheid van nieuwe geneesmiddelen. Nog niet 50% van de beschikbare weesgeneesmiddelen in Europa heeft een vergoeding of betaaltitel in Nederland, volgens de EFPIA WAIT-indicator.

Als we als land echt voorop willen lopen in biotech binnen Europa, dan zullen we samen het systeem moeten vernieuwen. Laten we dus met dezelfde vereende krachten als bij de vaccinontwikkeling, ook de kansen benutten die ons land te bieden heeft. Laat de leeuw niet in zijn hemdje staan. Hub Holland hub!

Aarnoud Overkamp
(voorzitter Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen)