07-04-2020

Blog Aarnoud Overkamp: Samen tegen COVID-19

Aarnoud Overkamp

Ik sta in een loods van de Voedselbank in de Haarlemmermeer en ik zie twintig vrijwilligers geconcentreerd voedselpakketten samenstellen. Meer dan 1.200 mensen in deze regio zijn afhankelijk van de Voedselbank en de verwachting is dat dit aantal binnenkort flink toeneemt vanwege corona.

Het is indrukwekkend te zien hoe deze vrijwilligers zich belangeloos inzetten om de meest kwetsbare groepen in onze samenleving door deze moeilijke tijd te helpen. Ik heb veel vragen en luister geboeid naar hun persoonlijke drijfveren en verhalen. Op hun beurt hebben de vrijwilligers ook een aantal prangende vragen voor mij: komt er binnenkort een vaccin of medicijn voor corona en wat doen farmaceutische bedrijven allemaal in deze tijd van crisis?

Ik vertel ze dat geneesmiddelen-bedrijven alle zeilen bijzetten om deze pandemie het hoofd te bieden. Onderzoekers werken 24/7 aan mogelijke nieuwe behandelingen voor COVID-19: middelen om het virus te remmen, middelen om het afweersysteem van de patient te helpen of bestaande middelen die mogelijk iets zouden kunnen doen. Ze liggen momenteel allemaal onder het vergrootglas in onze onderzoekslabs, waaronder een veelbelovende (deels Nederlandse) ontwikkeling van een vaccin uit Leiden.

Achter de schermen is er minstens zoveel aandacht voor het op peil houden van de bestaande geneesmiddelenvoorziening. Geneesmiddelen moeten immers beschikbaar blijven voor patiënten. En voor sommige medicijnen is die vraag in korte tijd verdubbeld! Sommige bedrijven geven aan dat het systeem piept en kraakt, maar dat vooralsnog alle middelen beschikbaar zijn. Ook die voor niet-coronapatiënten. De medicijnvoorziening blijft een constante bron van aandacht, om ook in de toekomst toegang tot behandelingen zeker te stellen.

Door alle intensieve contacten de afgelopen weken weet ik dat veel lidbedrijven zich ook op veel andere manieren inzetten voor de zorg. Naast het delen van expertise en mensen (artsen, apothekers en verpleegkundigen), stellen veel bedrijven ook data en kennis beschikbaar. Een voorbeeld hiervan is hulp bij het verplaatsen van zorg, met als inzet ziekenhuizen zoveel mogelijk te ontlasten. Sommige patiënten wil je in deze situatie liever niet onnodig in het ziekenhuis, en andersom willen sommige patiënten liever niet meer naar het ziekenhuis.

Naast deze inspanningen bieden veel bedrijven steun - in de vorm van giften - aan organisaties die zich in het oog van de crisis bevinden. Van het schenken van geneesmiddelen en beschermingsmiddelen, tot het ombouwen van productielijnen voor het maken van desinfecterende producten: onze sector zet zich met vereende krachten in om te helpen in de wereldwijde strijd tegen het COVID-19-virus. En dat vervult mij met trots. Trots dat we ons steentje kunnen bijdragen en voorop kunnen lopen bij het vinden van oplossingen. Die behandeling zal er niet van vandaag op morgen zijn, maar we zetten alles op alles. Ziektes geven niet op. Dus wij ook niet. #WeWontRest

Aarnoud Overkamp
(voorzitter Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen)