06-04-2021

Blog Esmé Lighaam: Visie 2.0 - Samen staan we sterk, met vertrouwen als basis

Esme Lighaam YIM
Het is zover! Het tweede, aangescherpte visiedocument van de Young Innovators of Medicines zag op 25 maart het levenslicht. Niet zomaar een document, maar een handreiking naar diverse (zorg)partijen om de handen ineen te slaan.

Ik zie een parallel met de formatie van het nieuwe kabinet. Verschillende partijen die nader tot elkaar komen voor het grotere doel. Ondanks tegenstellingen en verschillende standpunten, hebben we elkaar nodig. Juist nu is samenwerking cruciaal, dat heeft de COVID-19 pandemie ons het afgelopen jaar wel laten zien. Of dat nu in de zorg is of in het bestuur van ons land.

Een mooie eerste stap vooruit, die wij in de komende periode graag voortzetten met andere partijen, was de VIG Talk met JongVWS op 25 maart over het onderwerp Preventie. Namens de Young Innovators of Medicines riep ik op tot de oprichting van een Preventie Taskforce. Deze taskforce moet binnen twee jaar een plan opleveren om de noodzakelijke veranderingen in ons zorgstelsel door te voeren. Tevens pleiten wij voor uitkomstgerichte zorg, waarbij een Nationale data- infrastructuur de basis moet zijn. Grote plannen die niet vandaag of morgen gerealiseerd kunnen worden, maar waar we nú wel mee moeten starten.

Er zijn meer onderwerpen en aanbevelingen waar we aandacht voor vragen, met samenwerking in vertrouwen als uitgangspunt. Zo zien wij het als onze prioriteit om innovaties sneller naar de patiënt te brengen. Daarbij moet er meer aandacht zijn voor de implementatie van innovaties, maar ook geloven wij in een maximale revisietermijn voor richtlijnen voor alle aandoeningen.
Digitalisering in de zorg heeft een vlucht genomen en wij vinden het belangrijk om deze trend vast te houden en nieuwe technologieën, zoals Artificial Intelligence, te omarmen. Ook patiënt empowerment is een speerpunt in ons visiedocument, waarbij de patiënt steeds meer de regie neemt over de behandeling.

Om onze visie in de praktijk te brengen, gaan we de komende periode graag het gesprek aan met diverse partijen, waaronder de jongerentakken van politieke partijen en VWS. Want alleen met vergaande samenwerking, kunnen wij komen tot waardegedreven en toekomstbestendige zorg. Nieuwsgierig geworden of wilt u met ons in gesprek? Lees ons visiedocument of neem contact met ons op.

Esm én Lighaam
(Bestuursvoorzitter Young Innovators of Medicines)