12-05-2020

Blog Gerard Schouw: Investeer in biotech om uit crisis te komen

Nu we stap voor stap uit het coronadal kruipen, komt er ruimte om vooruit te kijken en nieuwe toekomstplannen te smeden. De Nederlandse biotechsector heeft de potentie om een belangrijke aanjager zijn om uit de crisis te komen.

Onlangs ben ik benoemd tot voorzitter van een VNO-NCW-project dat zich ten doel heeft gesteld om te laten zien dat de biotechsector alles in huis heeft om uit te groeien tot een leidende industrie in Nederland. De groep bestaat uit aansprekende bedrijven uit verschillende economische sectoren die geloven dat de kansen van biotech meer maatschappelijke en politieke aandacht verdient.

Ons land heeft een ijzersterke positie in biotech, met wetenschappelijke en technologische kennis van wereldklasse. De onderzoeksinfrastructuur is uitstekend en bedrijven staan bekend als ontwikkelaar van producten die ècht wat toevoegen. Het wordt niet voor niks als sleuteltechnologie aangemerkt door onze regering.

Gaan de geleerde lessen uit de coronacrisis de biotech een extra boost geven? Jazeker! Waarom? In de eerste plaats omdat Nederland moet werken aan een deltaplan om toekomstige pandemieën te voorkomen. En ten tweede omdat we onze geneesmiddelenvoorziening, energie en voedselvoorziening minder afhankelijk willen maken van derde landen zoals China en India.

Biotech kan daarbij een sleutelrol spelen. Als ingenieur van de deltawerken van deze eeuw. Publieke en private investeringen in de medische biotechnologie zullen nieuwe bedrijvigheid en R&D aantrekken. Het zal bijdragen aan een langer en beter leven tegen acceptabele kosten.

Biotechnologie is onmisbaar voor oplossingen voor grote maatschappelijke uitdagingen zoals de vergrijzing, voedselvoorziening, klimaatverandering, duurzaamheid en gezondheidszorg. Hierdoor kunnen de komende jaren 100.000 nieuwe banen ontstaan. Schone banen, duurzame banen en kennisbanen. Wie wil dat niet? Kortom, met z’n allen de schouders eronder. Kabinet, investeer NU in nieuwe toekomstgerichte technologie, dat biedt een ongekende economische kans!

Gerard Schouw
(directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen)