10-03-2020

Blog Gerard Schouw: Schouder aan schouder tegen coronavirus

Nieuwsuur meldde afgelopen week dat ebola in Congo onder controle is. Goed nieuws voor veel mensen. Wat zou het fantastisch zijn als we binnenkort hetzelfde kunnen zeggen over corona. Geneesmiddelenbedrijven en wetenschappers werken er dag en nacht aan.

In Nederland loopt het aantal corona besmettingen in de honderden, de provincie Noord-Brabant werkt thuis en we schudden voorlopig geen handen meer. Zo komt het nieuwe virus wel heel erg dichtbij. Corona kan ons helaas allemaal treffen. Paniek is nooit een goede reactie, maar waakzaamheid en passende maatregelen zijn wel hard nodig.

Waar ik trots op ben, is dat geneesmiddelenbedrijven achter de schermen intensief zoeken naar een geschikt vaccin of geneesmiddel. Afspraken worden afgezegd, prioriteiten verschoven, want… first things first. Alle hens aan dek voor corona. En terecht, want de COVID-19 ziekte is een serieuze bedreiging voor onze gezondheid en economie. De geneesmiddelensector draagt hierbij een grote verantwoordelijkheid.

Bedrijven als AbbVie, Bayer, CSL, Gilead, GSK, Janssen en Sanofi – allemaal lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen – spannen zich enorm in voor een adequate bestrijding van deze epidemie. Met elkaar én met toegewijde wetenschappers in zowel binnen- en buitenland. Een effectieve publiek-private samenwerking tussen bedrijven en wetenschap, met als doel het vinden van oplossingen. En zo hoort het!

‘Het is alleen maar goed dat er zo veel verschillende vaccins en medicijnen in ontwikkeling zijn’, zei Hanneke Schuitemaker, Head Viral Vaccines bij Janssen in Leiden, vorige week op BNR Radio. ‘Vergeet niet dat we, als we eenmaal een goed vaccin of medicijn hebben, dit op grote schaal moeten produceren.’

Laten we er alles aan doen dat de nieuwe oplossingen er niet alleen snel komen, maar ook snel beschikbaar zijn voor grotere patiëntgroepen. Daarbij moeten veiligheid en werkzaamheid natuurlijk wel onomstotelijk vast staan. Het kán, schouder aan schouder samenwerken, als het algemeen belang daar om vraagt. Overheid, wetenschap en bedrijven die over hun eigen schaduw heen durven te springen. Laten we daar de komende jaren – ook als de corona druk weer wat geluwd is – mee doorgaan!

Gerard Schouw,
directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen