21-09-2021

Blog Gerard Schouw: Zelf aan de bal blijven

Gerard Schouw nw 09-2021
Terwijl onze politiek leiders vanuit schuttersputjes hun posities markeren, schreeuwt het land om nieuw elan en een inspirerend kabinet. Wanneer dat aantreedt, durft niemand meer te voorspellen. Maar één ding kan daar zeker niet op wachten: een doeltreffende lange termijn aanpak voor vaccins en geneesmiddelen.

COVID-19 heeft ons hardhandig met de neus op de feiten gedrukt; een virus trekt zich niets aan van landsgrenzen. Het maalt er ook niet om of een kabinet demissionair is of niet. Een virus trekt zijn eigen vernietigende spoor, totdat wij het een halt toe roepen. Vroeg of laat. Bij volksgezondheid geldt misschien nog wel meer dan bij andere ministeries het adagium ‘regeren is vooruitzien’.

Dus: investeer tijdig in ontwikkeling van nieuwe vaccins en medicijnen. Identificeer snel een virus en dam het in. En ook, anticipeer op groeiende antibioticaresistentie. Een doortastende aanpak is letterlijk van levensbelang. Reageren is repareren. En anticiperen is regisseren. Niet achter een virus of ziekte aanhollen, maar zélf aan de bal blijven.

Terwijl Nederland kabbelend kissebist over een nieuw kabinet, bouwen buurlanden zoals Duitsland, Frankrijk en Engeland wél aan hun aanvalslinie. Zo investeren de Duitse ministers van Volksgezondheid en Economische Zaken de komende jaren 10 miljard euro in het uitbreiden van vaccinontwikkeling. In Frankrijk presenteerde president Macron deze zomer een ambitieus offensief om meer dan 7 miljard euro te investeren in de life sciences & health sector. En Boris Johnson ontvouwde een gerichte strategie voor het verminderen van toekomstige gezondheidsrampen in het rapport Build back better.

En Nederland? Alsjeblieft geen achterhoede, maar koploper! Wij publiceerden eerder dit jaar het ambitieuze plan Boston aan de Noordzee, dat erop gericht is ons land gezonder, weerbaarder en welvarender te maken. En minder afhankelijk van landen als China en India. Op 7 oktober praten we daarover verder tijdens de eerste online VIG Medicijndialoog, met onder andere voormalig premier prof. dr. Balkenende en enkele Tweede Kamerleden.

Laten we sámen de bal oppakken, en een stevige boodschap meegeven aan de politiek voor een nieuw regeerakkoord. Dan helpen wij onze nieuwe regering alvast een handje, want virussen en ziektes wachten niet.

Gerard Schouw
(Directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen)

Dit blog verscheen op 20 september in SKIPR