15-01-2019

Blog Kaja Natland: Hoop

Aan het begin van een nieuw jaar denk ik altijd na over wat er in het verschiet kan liggen. Afgelopen week las ik voldoende bemoedigend nieuws om optimistisch te zijn over 2019. Ik heb er vertrouwen in dat we dit jaar zelfs meer patiënten kunnen helpen.

‘Reuma genezen is geen gek idee meer’, schreef De Volkskrant bijvoorbeeld. Ontstekingsreuma kan nu veel beter met medicatie onderdrukt worden dan twintig jaar geleden. Daarom zien we tegenwoordig nauwelijks nog mensen met reumatische aandoeningen in een rolstoel. Dat is een grote verandering in het leven van duizenden patiënten in een relatief korte periode. De kwaliteit van leven verbetert enorm, als je kunt lopen en leven zonder te veel pijn of andere beperkingen.

Artsen in het LUMC ziekenhuis zijn positief over deze verbeteringen. Zij stellen dat meer vooruitgang mogelijk, is als het geneesmiddelenbedrijven lukt om meer gepersonaliseerde geneesmiddelen te ontwikkelen, met minder bijwerkingen zoals vermoeidheid. Ik ben het daarmee eens. Het inspireert mij en veel van mijn collega’s om te blijven zoeken naar nog betere, specifiekere geneesmiddelen. Op dit moment is reuma nog een chronische ziekte. Het zou geweldig zijn als we deze aandoening ooit kunnen genezen.

Kanker is een andere ziekte waar we belangrijke stappen zetten. De afgelopen jaren is immunotherapie een belangrijk instrument geworden in de strijd tegen deze slopende ziekte. Het Brabants Dagblad schreef dat twintig van de eerste vijftig patiënten die in het Jeroen Bosch Ziekenhuis zijn behandeld met immunotherapie nog in leven zijn. Zonder deze behandeling zou het aantal nog levende patiënten dichtbij nul liggen, zei een longarts van dit ziekenhuis. Dat is precies waarom we blijven zoeken naar verbeteringen in deze nieuwe behandeling, en bij andere veelbelovende behandelingen, zoals CAR-T.

Om heel eerlijk te zijn, hoef ik de kranten niet te lezen om te weten welke vooruitgang we boeken. Ik zie elke dag met mijn eigen ogen met welke inzet medewerkers in de geneesmiddelenbedrijven bezig zijn om betere geneesmiddelen te ontwikkelen. En we monitoren heel strikt, voor én na de toelating van een nieuw geneesmiddel, hoe effectief het is en welke bijwerkingen het heeft voor sommige patiënten. Niet alleen omdat de regelgevende autoriteiten zoals EMA en CBG dat verplicht stellen, maar vooral omdat we intrinsiek gemotiveerd zijn om het beste te geven dat we in ons hebben.

Bijna 2 miljoen Nederlandse patiënten lijden aan reuma. En in ons land krijgen ongeveer 110.000 mannen en vrouwen elk jaar de diagnose kanker. We moeten ook realistisch zijn: we kunnen hen dit jaar niet allemaal helpen. Maar elk mensenleven dat we kunnen verbeteren of redden is het waard om voor te vechten. Een blik op de statistieken vertelt me dat de ‘vijfjaarsoverleving’ van kankerpatiënten in vijftien jaar is gestegen van 52 naar 64 procent. Laten we dus optimistisch zijn over het jaar dat voor ons ligt. Er is nog veel werk te doen, maar er is ook voldoende reden voor hoop.

Kaja Natland,

bestuurslid Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen