26-02-2019

Blog Kaja Natland: Laten we reëel zijn

Regelmatig zegt iemand: ‘Moeten we medicijnontwikkeling niet gewoon aan de overheid overlaten?’ Dat schoot door mijn hoofd toen ik een recente studie van PwC onder ogen kreeg. Het onderwerp: investeringen in research & development, oftewel R&D.

PWC maakte een overzicht van de bedrijven die vorig jaar het meest investeerden in R&D. Wereldwijd, in alle sectoren. Het is een indrukwekkende lijst, die wordt aangevoerd door Amazon, met een investering van € 19 miljard. Ook grote multinationals als Apple, Microsoft, Volkswagen en Samsung zijn natuurlijk te vinden in de hoogste regionen van deze lijst. In de top tien staan maar liefst drie farmaceutische bedrijven: Roche, Johnson & Johnson en MSD (in de Verenigde Staten bekend als Merck).

Toen ik wat beter keek naar de top twintig, zag ik dat er zes geneesmiddelenbedrijven in staan. Deze zes bedrijven waren vorig jaar goed voor € 46 miljard aan investeringen in de ontwikkeling van nieuwe, soms levensreddende medicijnen. Dat staat gelijk aan een kwart van alle investeringen in de top 20. Wat ook opmerkelijk is: deze zes bedrijven investeerden gemiddeld ruim 17 procent van hun omzet in R&D. Dat is een veel hoger percentage dan dat van de andere bedrijven in het overzicht.

Wat moeten we met al deze cijfers? En hoe happig is de overheid er op om zélf deze investeringen te doen? Mijn conclusie is niet dat overheden zich verre moeten houden van medicijnontwikkeling. In tegendeel: wij juichen elke vorm van publiek-private samenwerking op dit terrein toe, aangezien er nog zo veel ziektes zijn waar we geen afdoende antwoord op hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kanker, Alzheimer en zeldzame ziektes.

Wat ik wél betoog is: laten we realistisch en fair zijn.
Niets wijst er op dat er ergens in de wereld een overheid is die staat te trappelen om deze investeringen over te nemen van farmaceuten. Zoals eerder toegelicht: het gaat niet alleen om enorme bedragen, maar ook om een langdurig en risicovol traject. Circa 83 procent van de innovatieve medicijnen komt uit de pijplijn van farmaceutische bedrijven. De rest komt voort uit publiek-private samenwerking.

Soms denk ik dat te weinig mensen deze cijfers kennen. Misschien zou het de discussies op verjaardagen en in koffiehoeken realistischer maken. Jazeker, er zijn nog veel uitdagingen, als het gaat over ziektebestrijding. Maar ik vind oprecht dat geneesmiddelenbedrijven meer waardering verdienen dan ze nu krijgen. Voor de continue investeringen, en zeker ook voor de betere kwaliteit van leven die miljoenen patiënten daardoor elke dag ervaren.

Kaja Natland,
bestuurslid Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen

The 2018 Global Innovation 1000 study (PwC)