08-11-2022

Blog Mark Dekker: Vastplakken aan duurzaamheid

Mark Dekker
Klimaatactivisten plakken zich vast aan schilderijen, muren en wegen, om aandacht te vragen voor het meest urgente vraagstuk van onze tijd. De VN slaat opnieuw alarm over de opwarming van de aarde. En de energietransitie krijgt pas écht tempo, nu de aanvoer van gas en olie door een oorlog onder druk staat.

Met dat alles in het achterhoofd ondertekende de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) vrijdag de Green Deal Duurzame Zorg 3.0. Dat deden we uit volle overtuiging. We beseffen namelijk per dag indringender hoe belangrijk het is om duurzaam te produceren, transporteren, verpakken, de impact van medicijnresten in het water te verminderen, enzovoort. Het urgentiegevoel is nog nooit zo sterk geweest.

In de nieuwe Green Deal staan concrete afspraken over onder meer duurzame productie en goed gebruik van geneesmiddelen, maar ook over de bestrijding van medicijnverspilling en medicijnresten in het water. Bij al deze onderwerpen hebben we voor een succesvolle aanpak anderen nodig. Denk bijvoorbeeld aan de overheid, ziekenhuizen, artsen, apothekers, patiënten en waterschappen. Die samenwerking is er al – bijvoorbeeld vanuit de Coalitie Duurzame Farmacie, waarin de VIG een van de vier partners is – en wordt de komende jaren alleen maar intensiever.

Als geneesmiddelensector ontwikkelen en maken we niet alleen medicijnen en vaccins voor de samenleving. Zeker, dat is en blijft onze kernactiviteit, waarmee we veel betekenen voor de kwaliteit van leven van talloze wereldburgers. Maar het is niet meer genoeg, vinden we zelf.

Ik ben bekeerd

Mark Dekker | General Manager Astellas Benelux

Wij maken deel uit van die maatschappij en willen er ook samen met anderen zorg voor dragen. Dat betekent onder meer: een scherp oog voor duurzaamheid. Daarom noteerden we afgelopen zomer al een nieuwe versie van onze Code, met aanvullende en uitgebreidere concrete normen voor duurzaamheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en diversiteit.

Ik werk al lang in deze sector en verbaas me er soms over hoe snel ontwikkelingen gaan. In de maatschappij, in de sector en – ja, ik geef het eerlijk toe – ook bij mezelf. Ik ben bekeerd. Toegang tot innovatieve medicijnen blijft onze prioriteit en rendement op investeringen is daarbij onverminderd van belang, om te kunnen blijven investeren in belangrijke medicijninnovaties. Maar daarnaast is duurzaamheid geen vrijblijvend thema meer, maar een must, die onlosmakelijk aan onze missie is verbonden

De tienduizenden mensen die in Nederland in of voor onze sector werken, staan met twee benen in de maatschappij. Wij gunnen onze kinderen en hun generatie een gezond leven én een gezonde planeet. Ook over vijftig jaar nog. Aan die ambitie plak ik me graag vast.

Mark Dekker, bestuurslid Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG)

Green Deal Duurzame Zorg: volledige tekst