12-07-2022

Blog Naomi van der Linde: If you can’t beat them…

Naomi van der Linden
Vol verbazing las ik een weekje geleden een artikel over apothekers die alarm sloegen over een internetapotheek waar VGZ mee samenwerkt. Volgens hen stuurde de zorgverzekeraar aan op een voorkeurspositie voor de online apotheek ten opzichte van de lokale apotheek.

In samenwerking met huisartsen waarschuwden zij patiënten dat online apotheken ten koste gaan van de persoonlijke dienstverlening van de apotheek. Het zou in een online apotheek bijna onmogelijk zijn om goede uitleg te geven over het product en de bijwerkingen. Is dit echt het geval? Of zijn ze bang om patiënten en dus omzet te verliezen?

Online apotheken lijken steeds meer uit de grond te poppen. Zeker na een COVID-periode waarin men gewend is om online spullen te bestellen en op een zelf uitgekozen plek en tijdstip de goederen te laten bezorgen. Ook zijn er al enkele zorgverzekeraars die medische hulpmiddelen alleen nog maar vergoeden als deze gekocht worden bij een online (centraal gereguleerde) apotheek. In mijn eigen vakgebied kiezen diabetespatiënten die naar de lokale apotheek moeten voor hun medicijnen en hun medische hulpmiddelen online moeten bestellen, er veelal voor om álles online te bestellen. Bij sommige aanbieders is het zelfs mogelijk om per kwartaal automatisch je medicatie en medische hulpmiddelen te laten bezorgen.

Geïnspireerd door de flitsbezorgers denk ik dat hier voor de apothekers juist een gat in de markt ligt! Ik zie het helemaal voor mij: aan de rand van de stad een grote dark store waarin robots de bestelde medicatie tot pakketten verpakken. Deze pakketten worden opgehaald door riders of zelfs drones die binnen vijftien minuten de medicatie bij de besteller afleveren. Hoe fijn zou dat zijn dat je op je oude dag, waarin je wellicht wat vaker vergeet je medicatie op te halen bij de apotheek, à la minuut een herhaalrecept binnen hebt. En wellicht zou je deze bestelling zelfs kunnen combineren met je boodschappen. Ideaal, zou ik zeggen. Gemak dient toch de mens?

Meegaan met de tijd of deze ontwikkeling bestrijden? Ik denk dat het in de steeds digitaler wordende wereld geen zin heeft om dit tegen te gaan. Er komt een generatie aan die gewend is om alles online te bestellen en snel te kunnen consumeren. Tegen de tijd dat zij oud zijn (en ik dus ook) wordt wellicht verwacht dat alle sectoren online werken. Een toekomstbeeld waar we op dit moment nog niet zijn. En gelukkig maar, want stiekem zijn er nog steeds heel veel mensen die wel behoefte hebben aan de persoonlijke dienstverlening van een apotheek. Desondanks zou ik wel graag aan alle apothekers mee willen geven: if you can’t beat them, join them! Oh, en omzetverlies is het zeker niet. Integendeel.

Naomi van der Linde,

Young Innovators of Medicines (YIM)

Meer info over de YIM