05-03-2019

BNR Beter over mantelzorg

Bijna 4,5 miljoen Nederlanders helpen een familielid, kennis of buur die hulp nodig heeft. Maar hoe combineer je mantelzorg met werk? Bij welke instanties kan je terecht? BNR Beter sprak met Lodewijk Schmit-Jongbloed, schrijver van de Reisgids Mantelzorg.

De uitzending van BNR Beter was 4 maart geheel gewijd aan het thema mantelzorg. In de studio sprak presentatrice Harmke Pijper met Schmit-Jongbloed en voormalig staatssecretaris van VWS, Jet Bussemaker. Zij zijn allebei ervaringsdeskundige, als het gaat om mantelzorg. Bussemaker vertelde over de zorg voor haar vader en moeder in hun laatste levensfase. Schmit-Jongbloed, destijds de buurman van de ouders van Bussemaker, vertelde over zijn rol bij de mantelzorg en zijn ervaringen met de zorg voor zijn eigen vader.

Heftige emoties
Schmit-Jongbloed ontdekte dat mantelzorgers vaak de weg kwijt raken in het oerwoud van regels en emoties. Aanleiding voor hem om de Reisgids Mantelzorg op te stellen, een gids die mantelzorgers helpt de weg te vinden in de wereld van de zorg voor ouderen. Hierin beschrijft hij vier ‘mantelzorgroutes’, want ‘de ene zorg is de andere niet’, vertelt Schmit-Jongbloed. ‘Er gaat echt veel mis; je bent uiteindelijk een amateur in het zorglandschap. Daarbij zijn de emoties vaak heel heftig.’

Hoe houd je het vol?
Ook behandelt het boek de belangrijkste aandachtsgebieden voor mantelzorgers. Hoe ga je soepel om met je partner, ouder, familie en met zorgverleners? Welke zorgwetten zijn belangrijk? Welke woonvormen bestaan er? Een wellicht het allerbelangrijkste: hoe houd je het vol? Door de vergrijzing zal het aantal mantelzorgers alleen maar reduceren, en er is juist meer zorg nodig met zoveel oudere mensen. Daarom is het des te belangrijker om de mantelzorg goed te regelen.

Campagne
De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen startte samen met mantelzorgorganisatie Mezzo enkele jaren geleden een project met als doel een mantelzorgvriendelijke geneesmiddelensector. Daarmee wil de Vereniging een bijdrage leveren aan een gezonde samenleving. Een van de grootste behoeften van mantelzorgers is namelijk flexibiliteit van de werkgever.

Mantelzorgvriendelijke erkenning
Met de erkenning ‘Wij werken mantelzorgvriendelijk’ wordt onderstreept dat een organisatie aandacht heeft voor het thema werk en mantelzorg. Het is een blijk van waardering en bevestiging dat er serieus werk wordt gemaakt van mantelzorg. Het gaat bijvoorbeeld om bewustwording en het vergroten van begrip en waardering voor de collega’s die werk en mantelzorg combineren. De Stichting Werk&Mantelzorg, in 2005 opgericht door Mezzo, beoordeelt de activiteiten en aanpak van een bedrijf. Inmiddels hebben tien lidbedrijven van de Vereniging de erkenning ontvangen.

Maandagavond
Het programma BNR Beter – elke maandagavond van 19.00 tot 19.30 uur – wordt mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

Uitzending BNR Beter maandag 4 maart (mantelzorg)

Praktijkverhalen mantelzorg