30-08-2022

Brandbrief VIG aan Farmatec: fundament onder GVS-bezuiniging rammelt

GVS, Geneesmiddelen, verpakkingen, apotheek, vergoeding
Farmatec, de overheidsorganisatie die verantwoordelijk is voor de berekening van het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS), publiceerde vorige maand de nieuwe limieten voor de verzekerde vergoeding van apotheekgeneesmiddelen. De GVS-limieten zijn berekend met verouderde rekenmethodes en daarmee onbetrouwbaar en onwerkbaar als basis voor de geplande bezuinigingsmaatregel op het GVS die het kabinet vanaf januari wil doorvoeren. Dit heeft grote gevolgen voor patiënten, die flink moeten gaan bijbetalen voor hun geneesmiddelen, aldus de VIG in een brandbrief aan uitvoerder Farmatec.

In de brief vraagt de VIG om meer duidelijkheid over hoe de vergoedingslimieten zijn berekend. De cijfers vormen het fundament onder de bezuiniging die minister Kuipers en de vier coalitiepartijen willen doorvoeren vanaf januari.

Onbetrouwbaar

‘’Deze nieuwe vergoedingslimieten vormen géén betrouwbare basis onder de geplande bezuiniging op het GVS. Er zitten onverklaarbare verschillen in de berekening van vergoedingslimieten.’’ stelt Gerard Schouw, directeur van de VIG.

Het kabinet wil vanaf januari, met stoom en kokend water, het GVS wijzigen en daarmee bezuinigen op de apotheekgeneesmiddelen voor miljoenen Nederlanders. Schouw: ‘’Deze berekening zet het zoveelste vraagteken bij de plannen voor een GVS-bezuiniging. De rekensystematiek moet kloppen, anders heeft het kabinet er straks nog een ‘stikstofkaart’ bij. We hebben daarom een aantal dringende vragen aan Farmatec voorgelegd, waarop we graag voor Prinsjesdag een antwoord ontvangen’’.

Oud model

De VIG maakt zich zorgen over de 30 jaar oude rekensystematiek waarmee Farmatec de nieuwe vergoedingslimieten heeft berekend. Volgens de VIG houden deze rekensystematiek en de daaruit voortkomende limieten geen rekening met de huidige stand van wetenschap en praktijk. Farmatec gaat voorbij aan tientallen jaren van innovatie, verbeterde richtlijnen en veranderd geneesmiddelengebruik door patiënten, artsen en apothekers.

Verguisde maatregel

Sinds de aankondiging afgelopen april, wordt de bezuinigingsmaatregel op het GVS algemeen verguisd. Naast de geneesmiddelensector luiden onder andere artsen, apothekers en patiënten de bel. De voltallige oppositie in de Tweede Kamer maakt zich grote zorgen over de gevolgen vanaf januari, maar de coalitiepartijen en minister Kuipers houden voet bij stuk.

Brandbrief onzorgvuldige berekeningswijze vergoedingslimieten GVS