12-03-2019

Brexit: weer een cruciale week?

‘Er is nog steeds veel onduidelijkheid over de Brexit en dat zal voorlopig niet veranderen. Maar Nederland is zo goed mogelijk voorbereid’. Dat was de strekking van het Brexit kennisatelier dat de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen 6 maart organiseerde.

Tijdens het Kennisatelier spraken Ad Antonisse, Directeur Market Access & External Affairs van lidbedrijf AstraZeneca, en Maurice Galla, Brexit coördinator bij het ministerie van VWS, over de voortgang van het Brexit proces. Aan de orde kwamen de Nederlandse maatregelen, de beschikbaarheid van geneesmiddelen voor patiënten en de wijze waarop geneesmiddelenbedrijven zich hebben voorbereid op de consequenties van een eventuele harde brexit.
Sinds de deal die het kabinet May met de EU sloot in januari in het Britse parlement strandde, is onduidelijk of het Verenigd Koninkrijk met of zonder akkoord de Europese Unie zal verlaten. Deze week wordt weer een belangrijke week, met dinsdag weer een meaningful vote.

Derde land
Ingeval van een no deal wordt het Verenigd Koninkrijk een zogenaamd ‘derde’ land, waarmee geen handelsafspraken zijn. Dan gelden vanaf 30 maart andere invoervereisten en tarieven, en registraties moeten worden overgezet. Een no deal heeft directe gevolgen voor de leveringszekerheid, de geldigheid van regulatoire vereisten en marktoezicht. Lopend klinisch onderzoek en experimenten worden mogelijk verstoord en de no deal heeft gevolgen voor het importregime voor weefsels en cellen.

Cruciale week?
De onduidelijkheid duurt voort sinds de deal die het kabinet May met de EU sloot, in januari met een grote meerderheid werd verworpen. Deze week neemt het Britse parlement een aantal belangrijke beslissingen. Dinsdagavond stemt het parlement over een aangepaste deal, waarvoor May maandagavond nog de puntjes op de i zette, samen met Juncker (EU). Als ook deze deal wordt verworpen, volgen er woensdag en donderdag stemmingen over een no deal en uitstel van de artikel 50-procedure. Dat is de procedure waarmee de Britse regering bijna twee jaar geleden de procedure van terugtrekking uit de Europese Unie in gang zette.

Goed voorbereid
Wel is duidelijk dat Nederland zo goed mogelijk is voorbereid op de Brexit, de rijksoverheid (VWS, CBG en het IGJ) heeft de regie. Patiënten zijn voorlopig verzekerd van geneesmiddelen uit het Verenigd Koninkrijk. Eind februari maakte de Europese commissie bekend dat geneesmiddelen met een voorwaardelijke ontheffing toegang tot de Europese markt houden. De boodschap tijdens het Kennisatelier was vooral: er zijn nu geen Brexit tekorten en voor vragen is er het Brexit loket.

Brexit loket Zorg

BBC filmpje Big Brexit moment: Will MPs back or bin the PM's deal?