29-10-2019

Bruins lanceert International Horizon Scanning Initiative

Minister Bruins heeft vandaag een internationaal samenwerkingsverband gelanceerd dat informatie over nieuwe geneesmiddelen verzamelt en deelt. Aan het International Horizon Scanning Initiative (IHSI) nemen negen Europese landen deel.

Doel van het IHSI is vroegtijdig inzicht krijgen in nieuwe geneesmiddelen en hun budgetimpact. Vandaag was de aftrap van het initiatief in Den Haag, in aanwezigheid van de Belgische en Ierse minister voor gezondheidszorg. Andere landen die deelnemen aan het IHSI zijn Denemarken, Luxemburg, Noorwegen, Portugal, Zweden en Zwitserland.

Beter voorbereid
Het initiatief verzamelt en analyseert gegevens over nieuwe geneesmiddelen, zodat landen verder vooruit kunnen kijken en beter voorbereid zijn op de impact van potentieel dure geneesmiddelen, schrijft Bruins in een toelichting. ‘De landen zijn ervan overtuigd dat een slimme, transparante database met informatie over nieuwe geneesmiddelen een groot verschil kan maken.’ Bruins hoopt hiermee op een ‘betere positie bij nationale onderhandelingen met fabrikanten’.

Horizonscan
De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen onderstreept het belang van een goed werkende Horizonscan, ook internationaal, met accurate en tijdige voorspellingen. ‘Het is een goed en begrijpelijk initiatief dat de minister deze gegevens nu internationaal gaat verzamelen. Geneesmiddelenbedrijven leveren hier ook relevante data voor aan’, zegt Gerard Schouw. ‘Daarbij is het wel belangrijk dat geneesmiddelenbedrijven ook betrokken zijn bij de duiding van data over geneesmiddelen die in de nabije toekomst de markt zullen betreden. Onze leden zijn immers bij uitstek de deskundigen.’

De voorbereidingen voor een aanbesteding van de activiteiten van IHSI lopen op dit moment. De minister verwacht de eerste horizonscan eind 2020.

Persbericht Minister Bruins start nieuw internationaal samenwerkingsverband geneesmiddelen