21-09-2021

Brussel investeert € 30 miljard in nieuw pandemie-agentschap

Europese vlag
De oprichting van het pandemie-agenschap HERA door de Europese Commissie, is een goede ontwikkeling. De geneesmiddelensector werkt graag met de nieuwe autoriteit samen om Europa weerbaarder te maken tegen nieuwe pandemieën.

Gerard Schouw (directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen VIG): ‘COVID-19 heeft laten zien dat Europa zich beter moet voorbereiden op toekomstige gezondheidsdreigingen. Nu was het een virus, maar ook het risico van resistente bacteriën wordt steeds groter. Hera is een belangrijke eerste stap om beter voorbereid te zijn.’

Investeren

De Europese Commissie wil € 30 miljard investeren in de Health Emergency Preparedness and Response Authority (HERA). Dit agentschap gaat onderzoek aanjagen naar nieuwe vaccins en de gezamenlijke inkoop ervan voor de EU-lidstaten.

Samenwerken

‘Tijdens de pandemie speelden geneesmiddelenbedrijven een cruciale rol door heel snel vaccins en geneesmiddelen te ontwikkelen. Dat gaan we intensiveren in samenwerking met HERA,’ aldus Schouw.

Inkoop

HERA zal ook de gezamenlijke inkoop van vaccins verzorgen. Dit werd eerder gedaan door de Europese Commissie. Die kocht afgelopen jaar miljarden vaccins van Pfizer, AstraZeneca, Janssen en Moderna. Inmiddels is ruim 70% van alle Euro­peanen volledig gevaccineerd.

Daarnaast moet HERA ervoor zorgen dat de EU-landen beter voorbereid zijn bij een nieuwe pandemie. Daarvoor zal Hera het onderzoek naar nieuwe vaccins financieel ondersteunen, de productiecapaciteit voor vaccins in kaart brengen en contractueel vastleggen.