24-04-2020

CBG geeft snel advies voor COVID-19 onderzoek

Medicijnautoriteit CBG roept onderzoeksgroepen in ziekenhuizen, startups en kleine ondernemingen op om zich te melden voor wetenschappelijk advies over de opzet van geneesmiddelenonderzoek voor COVID-19. Voor dat onderzoek is nu versneld advies mogelijk.

Dit advies kan helpen sneller en beter inzicht te krijgen in de veiligheid en werking van medicijnen voor de preventie en behandeling van COVID-19, schreef het CBG donderdag op haar website. ‘Het zou zonde zijn als een briljant idee sneuvelt of onderzoek langer duurt dan nodig is omdat de studieopzet beter had gekund’, zegt CBG-voorzitter Ton de Boer. ‘Vandaar onze oproep aan onderzoekers om zich nu bij ons aan te melden voor een versneld wetenschappelijk advies, speciaal voor COVID-19.’

Wereldwijd
Er vindt momenteel veel nieuw onderzoek plaats naar het vinden van vaccins en medicijnen tegen COVID-19. Om dit zo doeltreffend mogelijk te laten verlopen, zijn er wereldwijd afspraken gemaakt hoe dit onderzoek in te richten, om de opbrengst te maximaliseren. Voor COVID-19 onderzoeken zijn er specifieke punten om rekening mee te houden in de onderzoeksopzet.

VIG juicht toe
De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) juicht het initiatief van het CBG toe. ‘Deze aanpak draagt zeker bij aan een snelle, effectieve en veilige bestrijding van het nieuwe virus’, zegt VIG-directeur Gerard Schouw. ‘Dit is een tijd om verbindingen te zoeken en optimaal samen te werken.’

Bericht CBG, met aanmeldlink voor onderzoekers