18-01-2022

Congres ‘Medische uitdagingen in nieuw perspectief’ 24 maart

Guus Schrijvers afbeelding
Wat kunnen we leren van de biotechhub in Boston? Waarom zou Nederland zo’n ecosysteem moeten ambiëren? En wat voor kansen en mogelijkheden biedt dit voor ziekenhuizen, de patiënt, academie, de life sciences & health-sector en Nederland in het algemeen?

Hierover gaat het congres ‘Medische uitdagingen in nieuw perspectief; zorg, academie en bedrijfsleven samen aan zet’ op 24 maart in de Galgenwaard Utrecht, georganiseerd door de Guus Schrijvers Academie en de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

Toekomstbestendige zorg

Onder voorzitterschap van Clémence Ross-van Dorp, voormalig staatssecretaris van VWS, ambassadeur voor het Actieprogramma ‘Nieuwe kansen voor Topsector Life Sciences & Health’, spreken vertegenwoordigers uit de ziekenhuiszorg, de academie en het bedrijfsleven over de kansen en mogelijkheden van publiek-private samenwerking, aansprekende initiatieven in de life sciences & health-sector en hoe deze kunnen bijdragen aan een toekomstbestendig zorgsysteem.

Samenwerking loont

Henri Lenferink, burgemeester van Leiden, opent het congres met een presentatie over de rol van samenwerking bij het beter en doelmatiger inrichten van de zorgsector. Hoe kunnen living labs helpen bij het sneller, doelmatiger en duurzamer oplossen van belangrijke uitdagingen van de samenleving van morgen?

Programma

Op het programma staan verder lezingen over de het KNAW adviesrapport ’Meer efficiëntie door innovatie’ en het FAST-programma voor snelle therapieontwikkeling. Ook komen aan bod publiek-private samenwerking met topklinische zorgnetwerken als HealthValley, mProve en Isala. Joline van Sorge en Yvonne Snel spreken over het expertisecentrum Zorgalgoritmen voor en door de zorg, een initiatief van de SAZ-ziekenhuizen.

Innovatie

Namens de VIG zal directeur Gerard Schouw vertellen over de kansen en potentie van Nederland als Europese medicijnhub. Hoe maken we van Nederland hét Boston aan de Noordzee? Vaccingezant Hans Schikan geeft zijn visie op quadriple helix voor industriële innovatie. Medisch directeur van Pfizer, Marc Kaptein vraagt zich af of een ‘open boek’ samenwerking met de overheid en academie de nieuwe norm wordt voor ontwikkeling van behandelingen van ‘grote ziekten’?

Doelgroep

Dit congres is bedoeld voor het hoger- en middenkader strategisch management ziekenhuizen (algemeen, topklinisch en academisch), innovatiemanagers, projectleiders, onderzoekers academische en topklinische ziekenhuizen, beleidsmakers gemeente en provincie, apothekers, farmaceutische en medische industrie en zorgverzekeraars.

Klik hier voor aanmelden, programma en meer informatie