21-06-2022

Dag van de Code op 7 juli: aanmelden kan nog!

Nieuws code
Duurzame farmacie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dát zijn de twee onderwerpen die centraal staan tijdens de Dag van de Code, die de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) op donderdag 7 juli in Hoofddorp organiseert, voor haar leden. Aanmelden is nog mogelijk.

De VIG introduceerde in januari 2020 een Code voor haar lidbedrijven. De Code bevat veertig afspraken over vier kernwaarden: integriteit, transparantie, maatschappelijke verantwoordelijkheid en kwaliteit. Alle ruim veertig bedrijven die lid zijn van de VIG hebben de Code ondertekend.

Green Deal

Elk jaar worden er ruim 420 miljoen geneesmiddelenverpakkingen verstrekt in Nederland. Daardoor genezen mensen of hebben zij minder pijn. Soms voorkomen die geneesmiddelen of vaccins zelfs dat mensen ziek worden. Maar geneesmiddelen hebben ook een impact op het milieu. Met het ondertekenen van de Green Deal Duurzame Zorg spreken de geneesmiddelenbedrijven de belofte uit de footprint van de gehele levenscyclus van medicijnen terug te dringen.

Meer dan ‘groen’

Maar maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat om meer dan ‘groen’. Het begint met het kennen van je belanghebbenden, opkomen voor patiënten, middelen ter beschikking stellen voor maatschappelijke projecten en een inclusieve, inspirerende en veilige werkomgeving voor medewerkers en samenwerkingspartners. Ook die items komen aan de orde tijdens de Dag van de Code.

Elkaar inspireren

Cathy van Beek, vice-voorzitter van het Adviescollege Code en boegbeeld Duurzame Zorg, is de key note speaker op de Dag van de Code. Daarna is de vloer voor de leden van de VIG. Bedrijven als Janssen, Organon, Amgen, AstraZeneca en Pfizer zullen andere bedrijven inspireren met hun duurzame keuzes en initiatieven. Met in het achterhoofd als leidraad: healthy planet, healthy people, healthy society. VIG-voorzitter Marco Frenken sluit de bijeenkomst af.

Pharos

De Dag van de Code vindt plaats op donderdag 7 juli bij VIG-lid Takeda in Hoofddorp. Takeda is gehuisvest in Pharos, een bedrijfsverzamelgebouw dat symbool staat voor een gezonde werkomgeving. Zero waste, circulariteit en duurzaam energieverbruik, maar ook gezondheid en vitaliteit waren de uitgangspunten bij de herontwikkeling van dit bijzondere kantoorgebouw nabij Schiphol.

Aanmelden Dag van de Code (alleen voor VIG-leden)