05-03-2019

Darmkanker geeft niet op, dus wij ook niet

Darmkanker is een van de meest voorkomende kankersoorten in Nederland. Het is helaas ook de tweede vorm van kanker waaraan Nederlanders overlijden. Voor meer aandacht en betere bewustwording van de signalen is maart uitgeroepen tot darmkanker maand.

Ongeveer 1 op de 20 mensen krijgt darmkanker. Als de diagnose vroeg gesteld wordt, is darmkanker een van de best behandelbare vormen van kanker. Het aantal sterfgevallen aan darmkanker daalt door steeds betere behandelmogelijkheden en meer bekendheid met de signalen. De vijfjaarsoverleving is nu 65 procent.

Gezonde leefstijl
Darmkanker ontstaat uit poliepen in de darmen. Ongeveer twintig procent van de mensen boven de vijftig heeft poliepen in de darmen en meestal zijn deze goedaardig. Het is nog niet bekend waarom sommige poliepen uitgroeien tot tumoren. Een gezonde leefstijl en gezonde voeding kunnen het risico op darmkanker verminderen.

Alert zijn
Mensen krijgen vaak pas in een laat stadium klachten. Daarom is het belangrijk alert te zijn op de signalen. Sinds 2014 loopt het landelijk bevolkingsonderzoek dat screent op bloedsporen in de ontlasting. Met dit onderzoek kunnen op de lange termijn ongeveer 2.250 sterfgevallen per jaar voorkomen worden.

Bevolkingsonderzoek
Voor het landelijk bevolkingsonderzoek worden alle mannen en vrouwen tussen de 55 en 75 jaar opgeroepen hun ontlasting in te leveren. Als er bloedsporen gevonden worden, krijgt de deelnemer een oproep voor vervolgonderzoek. De bloedsporen kunnen namelijk duiden op darmkanker, maar ze kunnen ook andere oorzaken hebben.

Betrokken leden
De volgende leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen zijn betrokken bij R&D naar darmkanker:

Amgen
AstraZeneca