01-09-2021

'De echte waarde zit in informatie’

Adam Cohen 5
‘Het ontwikkelen van een nieuw geneesmiddel begint met het beter begrijpen van een ziekte. Dat lijkt een open deur maar is een vrij nieuw inzicht', aldus prof. dr. Adam Cohen, oud-hoogleraar klinische farmacologie aan de Universiteit Leiden. 'Toen ik veertig jaar geleden in dit vak begon, leken virale infecties nog onbehandelbaar. Inmiddels hebben we veel beter zicht op de werking van zulke infecties en daarmee komen behandelingen steeds sneller in beeld.'

'Toch gebeurt het nog steeds dat er vol verwachting wordt gekeken naar de farmaceutische sector om antwoorden te geven op ziektes waar we geen of nauwelijks grip op krijgen, zoals depressiviteit. Psychiaters schrijven middelen voor die vaak al decennia beschikbaar zijn. Farmaceuten krijgen daardoor soms het verwijt dat ze niet willen investeren in de ontwikkeling van nieuwe antidepressiva.’

In juli 2021 verscheen de publicatie 'Medicijnsector in transitie'. Naast prof. dr. Adam Cohen spreken nog 8 beeldbepalers zich uit over de sector en kijken we 7 jaar terug, met een overzicht van mijlpalen en hoogtepunten, maar ook naar kritische momenten in de dialoog tussen, media, politiek en de farmaceutische sector. Waar staan we nu? En waar willen we naartoe?

Lees hier het hele verhaal van prof. dr. Adam Cohen