08-12-2021

Digitaal werkbezoek Kamerleden over duurzame farmacie

Duurzame farmacie digitaal werkbezoek
Kamerleden Joba van den Berg (CDA) en Liane den Haan (Fractie den Haan) hebben een whitepaper over duurzame uitgifte in ontvangst genomen. Dat gebeurde afgelopen maandag tijdens een digitaal ‘werkbezoek’ aan de Coalitie Duurzame Farmacie, waarbij waterzuivering bij de bron, het voorkomen van verspilling én de duurzame uitgifte van geneesmiddelen centraal stonden.

In deze whitepaper staat wat nodig is om te komen tot het opnieuw inzetten van geneesmiddelen, wat er al aan gedaan wordt en wat de keten hiervoor nodig heeft van de politiek. De whitepaper is tot stand gekomen met input van stakeholders uit de wetenschap, apothekers, geneesmiddelenbedrijven, ziekenhuizen, patiënten, zorgverzekeraars en logistieke partners, en met begeleiding van adviesbureau ICvB. De Coalitie ziet dat wijzigingen nodig zijn in Nederlandse en Europese wet- en regelgeving, om deze heruitgifte mogelijk te maken. Ook vragen zij om de nodige flexibiliteit van de overheid om pilots te kunnen doen met duurzame uitgifte van geneesmiddelen.

Werkbezoek

Naast het aanbieden van de whitepaper, informeerde Brigit van Soest, programmamanager van de Coalitie Duurzame Farmacie, de Kamerleden over actuele ontwikkelingen op het gebied van verduurzaming van de medicijnketen. Apotheker Gertjan Hooijman van apotheek Asten vertelde over hoe het hen lukt 20% verspilling bij de bron te voorkomen door gepaste uitgifte. Irma Steemers van Universiteit Wageningen (WUR) gaf een presentatie over de urgentie van waterzuivering bij de bron (ziekenhuizen en zorginstellingen). Invoering van technologische oplossingen komt niet van de grond door marktfalen en het ontbreken van wet- en regelgeving. Tot slot nam Eduardo van den Berg van Pharmafilter de groep mee op een digitale rondleiding van het Pharmafilter-systeem van het Reinier de Graaf ziekenhuis.

Vervolgstap

Als vervolgstap is afgesproken dat alle aanwezige partijen gezamenlijk een concreet plan uit werken met de belemmeringen voor verduurzaming van de medicatieketen en de benodigde en beperkende wet- en regelgeving. Ook moet duidelijk worden wat de korte termijn en lange termijn oplossingen zijn en wat dit voor de maatschappij gaat opleveren. De Coalitie Duurzame Farmacie gaat hiermee aan de slag.

Whitepaper Duurzame Uitgifte