20-05-2021

Dineke Amsing: 'Versnel procedures klinisch onderzoek'

Dineke Amsing
De wetenschappelijke kennis is er. De infrastructuur ook. Toch kan de positie van Nederland in klinisch onderzoek naar geneesmiddelen verder worden versterkt.

Dat zegt Dineke Amsing, manager Toegang & Goed Gebruik Geneesmiddelen bij de VIG, in een interview met Arts & Auto. ‘In ziekenhuizen en onder artsen heerst een groot besef van het belang van onderzoek’, zegt Amsing. ‘We kennen een uitgebreid ecosysteem van grotere en kleinere bedrijven die klinisch onderzoek initiëren en begeleiden. Met kennis en infrastructuur behoort Nederland tot de top van Europa.’

Verbetering

Toch kan er wel het een en ander aan het vestigingsklimaat worden verbeterd om de positie te versterken. Zo kunnen onder meer de Nederlandse opstarttijden van onderzoek volgens Amsing worden verkort. Daarnaast moet de rekrutering van patiënten sneller. ‘Dat kan bijvoorbeeld met betere communicatie vanuit artsen en patiëntenverenigingen over alle actuele onderzoeken waarvoor nog patiënten worden gezocht.’

ECTR

De hoop is bij de VIG voor een deel gevestigd op de European Clinical Trial Regulation (ECTR). Deze Europese wetgeving - die ingaat in 2022- is volgens Amsing een belangrijke stap in harmonisatie binnen de EU ten aanzien van de uitvoering van geneesmiddelenonderzoek. De ECTR moet onder meer de processen voor onderzoek versnellen. Mede hierdoor kan Nederland nog meer onderzoek aantrekken.

Lees hier het hele interview in Arts & Auto