11-02-2020

Duitsland grijpt voorzitterschap EU aan om tekorten aan te pakken

Duitsland grijpt het toekomstige EU-voorzitterschap aan om de Europese medicijntekorten hoog op de agenda te zetten. Eind 2020 presenteert het land een pakket maatregelen om de tekorten aan te pakken, waaronder verplaatsing productie naar Europa.

Dat kondigde het Duitse ministerie van Gezondheidszorg vorige week aan tijdens een bijeenkomst van de brancheorganisatie van Duitse geneesmiddelenproducenten (BAH). Er is genoeg gesproken over tekorten, aldus het ministerie, het is nu hoog tijd voor actie, bijvoorbeeld om een framewerk op te zetten die het mogelijk maakt om de productie terug naar Europa te halen.

Goed nieuws
De VIG is groot voorstander van een grondige analyse en Europese aanpak van de geneesmiddelentekorten. ‘Het is goed nieuws dat dit belangrijke onderwerp prioriteit krijgt bij de nieuwe EU-voorzitter’, zegt Gerard Schouw. ‘Daarnaast sluit het aan bij de plannen van minister Bruins om de tekorten gezamenlijk aan te pakken, met een voortrekkersrol voor Europa. Wij ondersteunen zijn ambitie om de productie van geneesmiddelen terug te halen naar Europa. We moeten voorkomen dat elk land zijn eigen medicijnen gaat hamsteren, wat elders tot tekorten leidt.’

Onderzoek
Eind januari kondigde de Europese Commissie aan een onderzoek te starten naar de Europese medicijntekorten. De VIG kijkt uit naar de resultaten, zodat er snel structurele oplossingen komen voor de patiënt.