21-04-2021

Eerste inenting met vaccin Janssen

vaccinatiedosering
In Leiden is woensdag de eerste prik gezet met het vaccin van Janssen. In aanwezigheid van minister De Jonge ontving Babette Engelsman, medewerker van een geestelijke gezondheidszorginstelling, de vaccinatie ter bescherming tegen COVID-19.

Op 11 maart gaf het Europees geneesmiddelenagentschap EMA een positief advies over het coronavaccin van Janssen. Het betreft een zogeheten vectorvaccin. Daarbij is genetisch materiaal van het coronavirus verpakt in een ander, onschuldig verkoudheidsvirus. Het Janssen-vaccin is deels ontwikkeld in Leiden en wordt ook hier geproduceerd. Het vaccin bestaat uit één prik. Vanaf vier weken na het halen van de prik zijn mensen maximaal beschermd tegen het coronavirus.

Andere vaccins

Het vaccin van Janssen is het vierde vaccin dat is goedgekeurd in Europa. Eerder werden de vaccins van Pfizer/BioNTech, Moderna en AstraZeneca al toegelaten in Europa.

Vragen over coronavaccins? Lees vraag en antwoord over coronavaccins opgesteld door Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen