18-05-2021

Elsevier: Waarom het niet lukt om nieuwe antibiotica op de markt te brengen

Peter Bertens
Er moet een ander businessmodel komen voor de ontwikkeling van antibiotica. Daarvoor pleiten verschillende deskundigen, waaronder Peter Bertens van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG), in Elsevier Weekblad.

Journalist Rob Ramakers ging voor Elsevier na waarom het niet lukt om nieuwe antibiotica op de markt te brengen, terwijl er steeds meer resistente bacteriën voorkomen. Dit is een groot probleem voor de moderne geneeskunde die sterk op antibiotica leunt.

Uitdagingen
Zuinig zijn met antibiotica is niet genoeg. Er moeten nieuwe antibiotica komen. Toch zijn de voornaamste uitdagingen voor antibiotica-ontwikkelaars niet technisch, maar economisch van aard. Het loont nauwelijks om antibiotica te ontwikkelen. Grote geneesmiddelenbedrijven hebben zich al lang teruggetrokken uit de markt. Start-ups en kleine bedrijven hebben het moeilijk.

Netflix-model
Een veelgenoemde oplossing is het ‘Netflix-model’. Afnemers betalen daarbij niet per voorgeschreven dosis, maar voor het recht om een middel te gebruiken wanneer en waar het nodig is. Zo krijgt een fabrikant een gestage en redelijke beloning die losstaat van het aantal keren dat een middel wordt gebruikt. In het Verenigd Koninkrijk wordt daarmee al geëxperimenteerd.

Overige opties
‘Maar een Netflix-model is slechts een van de opties,’ zegt Peters Bertens, senior-beleidsmedewerker bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. Zo kan een toezichthouder de toelating simpeler – en goedkoper – maken. Of een langere exclusiviteit gunnen aan een fabrikant, zodat die meer tijd heeft om het medicijn terug te verdienen. De Verenigde Staten doen hiermee ervaring op.
Een alternatief is het uitloven van een premie voor een antibioticum dat wordt goedgekeurd voor de markt.

Tergend langzaam
Het bewustzijn van antibiotica­resistentie lijkt niet het probleem. Vorig jaar, midden in de coronapandemie, lanceerde een groep geneesmiddelenbedrijven een fonds. Maar het zijn stuk voor stuk voorzichtige stapjes. ‘Het gaat allemaal tergend langzaam,’ zegt Remko van Leeuwen van Madam Therapeutics. ‘We praten al tien, twintig jaar over hetzelfde probleem.’ Hij ziet een parallel met de gebrekkige voorbereiding op pandemieën. De dreiging is abstract, het onderwerp niet sexy, en nietsdoen heeft geen consequenties tot de problemen ineens groot zijn. Hij hoopt dat de coronapandemie mensen wakker schudt.

Lees hier het hele artikel in Elsevier Weekblad (paywall)