22-09-2020

Europees Parlement wil productie naar Europa halen

Het Europees Parlement heeft donderdag gestemd over een resolutie om de productie van geneesmiddelen terug te halen naar Europa. Aanleiding was een onderzoek dat aantoonde dat de COVID-19 crisis de problemen met geneesmiddelentekorten heeft vergroot.

Het Europees Parlement (EP) stelt in de resolutie dat de toeleveringsketen voor een groot deel afhankelijk is voor de productie van grondstoffen buiten de Europese Unie. De COVID-19 crisis heeft de afhankelijkheid van de EU van derde landen nog duidelijker gemaakt. Tevens leidt druk op de prijs tot een vermindering van het aantal producenten, waardoor – bij gebrek aan alternatieven – grote problemen kunnen ontstaan.

Beschermen
Europa heeft een sterke en innovatieve geneesmiddelensector, stelt het EP in de resolutie. Daarom is het zaak de bestaande productie in de EU te beschermen en het Europese onderzoekslandschap te beschermen, ook met oog op de aankomende economische crisis en de mogelijke impact op geneesmiddelenbedrijven.

Koploper
Het Europees Parlement wil maatregelen treffen om bedrijven te stimuleren zich naar Europa te verplaatsen. Het gaat dan de productie van grondstoffen, als ook de verpakking en distributie. Zo willen ze Europa tot een koploper maken op het gebied van de ontwikkeling van innovatieve behandelingen van de toekomst.

Reactie EFPIA
Nathalie Moll, directeur van EFPIA, is blij met de aanpak om de tekorten aan te pakken. ‘De sector wil met alle partijen samenwerken om de toegang van patiënten tot hoogwaardige geneesmiddelen en vaccins te garanderen. Daarvoor is het belangrijk om de oorzaken scherp voor ogen te hebben. Zodat we samen met de autoriteiten een oplossing kunnen zoeken.’