21-06-2022

Europese Commissie wil veel meer screening op kanker

Kanker oncologie
De Europese Commissie wil de Europese Raad op 7 september voorstellen om zich ook hard te maken voor preventieve screening op prostaat-, long- en maagkanker. De huidige, niet-bindende EU-aanbeveling uit 2003 benoemt alleen borst-, baarmoederhals- en darmkanker.

Dat meldde Politico maandag. De EU staat onder toenemende druk van patiëntenorganisaties en medici om de screening op kanker uit te breiden. Die druk neemt alleen maar toe nu Europa te maken krijgt met een explosie van kankerdiagnoses, omdat er tijdens de coronacrisis veel diagnoses zijn gemist. Een uitbreiding van het bevolkingsonderzoek kan leiden tot snellere diagnoses en betere overlevingskansen.

Voorstel

In het voorstel van de Commissie staat onder meer iets over rokers. Zware rokers tussen de 50 en 75 jaar oud zouden in aanmerking moeten komen voor screening op longkanker, als zij dertig jaar lang minstens twintig sigaretten per dag hebben gerookt én nog steeds roken of minder dan vijftien jaar geleden zijn gestopt.
Voor prostaatkanker wil de Commissie preventief biomarkers in het bloed checken, eventueel gevolgd door een MRI-scan.
Voor landen waar veel maagkanker voorkomt, beveelt de Commissie aan om preventief te testen op de kanker veroorzakende helicobacter pylori bacterie.
Verder behelst het nieuwe voorstel van de Commissie een update van de richtlijnen uit 2003 voor borst-, baarmoederhals- en darmkanker.

Leed voorkomen

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) vindt het ontwerpvoorstel van de Europese Commissie positief en belangrijk.
‘Tijdige preventie is dé sleutel voor een goede gezondheid’, zegt VIG-directeur Gerard Schouw. ‘Zeker voor een ziekte als kanker geldt dat je er vroeg bij moet zijn. Dat voorkomt veel leed, belasting van de zorg en zorgkosten.’
Vorig jaar kregen 124.000 Nederlanders de diagnose kanker. In de EU krijgen jaarlijks 3,5 miljoen mensen te horen dat zij kanker hebben; de ziekte eist binnen de EU ieder jaar 1,3 miljoen mensenlevens. Er komen wel steeds meer doeltreffende behandelopties, waardoor nu circa twee derde van de patiënten vijf jaar na de diagnose nog in leven is.

Dialoog op 12 oktober

In de VIG Medicijndialoog op woensdagmiddag 12 oktober staan drie ziektebeelden centraal: kanker, obesitas en Alzheimer. Aanmelden voor deze bijeenkomst is al mogelijk!

Europees kankerbestrijdingsplan

Bericht: Overlevingskans patiënt met kanker gestegen

VIG Medicijndialoog: meer info en aanmelden