13-04-2021

Farma wil om tafel met politiek over pandemieën

Binnenhof hofvijfer tweede kamer
De geneesmiddelensector wil zich samen met het nieuwe kabinet voorbereiden op een volgende gezondheidscrisis. Hiervoor is snel een geneesmiddelenconvenant nodig.

Dat zegt Gerard Schouw, directeur van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG), in een brief aan informateur Tjeenk Willink.

Schaduw

‘De coronacrisis maakt indringend duidelijk dat investeren in medische preventie loont’, zegt Schouw. ‘Binnen een jaar zijn er vier vaccins ontwikkeld en beschikbaar gekomen voor Europa. Een unieke prestatie, maar we zijn er nog niet. Denk aan de risico’s van nieuwe pandemieën en antibioticaresistentie. Het is belangrijk dat overheid en bedrijven over hun eigen schaduw heen springen en gecoördineerd samenwerken, om deze uitdagingen te lijf te gaan.’

Geneesmiddelenconvenant

In het geneesmiddelenconvenant maken de overheid en de geneesmiddelensector afspraken over pandemic preparedness, de toegang tot nieuwe geneesmiddelen en vaccins, de betaalbaarheid ervan en een transitie naar uitkomstgerichte zorg voor alle behandelingen.

Pandemie voorkomen

We moeten er alles aan doen om te voorkomen dat een volgende pandemie ons overvalt, stelt de VIG in de brief aan de informateur. Dat is te realiseren door in Nederland te voorzien in meer ontwikkel- en productiecapaciteit, maar ook door te zorgen voor voldoende voorraden vaccins en geneesmiddelen.

Nu doorpakken

Met de COVID-lessen nog vers in het geheugen, is de start van een nieuwe regeerperiode h ént moment om de handen uit de mouwen te steken. Schouw: ‘Een langjarig commitment van de overheid, partijen bij elkaar brengen en regie voeren. Dat is nodig om koploper te worden in Europa. Groots denken én doorpakken. Nu is het moment!’

Brief aan informateur Tjeenk Willink