25-02-2020

Geneesmiddelenbedrijven intensiveren strijd tegen corona

De geneesmiddelensector zet alles op alles in de strijd tegen het coronavirus. Deze inspanningen variëren van vaccinontwikkeling tot het delen van kennis en middelen. Dit schrijft EFPIA, de Europese brancheorganisatie van geneesmiddelenbedrijven.

Het virus bereikte de afgelopen week ook Europa. Zo hebben Italië en Frankrijk de eerste sterfgevallen als gevolg van het coronavirus gemeld. Het virus is inmiddels ook aangetroffen in Oostenrijk, Kroatië en Tenerife.

Onderzoeksprogramma’s
Innovatieve geneesmiddelenbedrijven werken nauw samen met wetenschappers van relevante Europese en wereldwijde volksgezondheidsorganisaties zoals het Innovative Medicines Initiative (IMI), het Europees Geneesmiddelenagentschap EMA, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en Chinese volksgezondheidsautoriteiten. Deze samenwerkingen zijn gericht op alle gebieden van onderzoek en ontwikkeling, maar ook op detectie, preventie en crisisaanpak.

Donaties
Sommige bedrijven stellen kennis ter beschikking, andere farmaceuten doneren in geld en natura. Dan gaat het bijvoorbeeld om chirurgische apparatuur, antibiotica, desinfectieapparatuur, vitaminen, beschermende kleding, brillen, maskers, enzovoort.

Voorbeelden
Diverse leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) binden de strijd met het virus aan. EFPIA noemt hiervan enkele voorbeelden. Zo doneerde AbbVie voor 2 miljoen dollar van het experimentele geneesmiddel lopinavir/ritonavir, als een mogelijke behandeling. Bayer en Boehringer Ingelheim stelden aanzienlijke bedragen en medicijnen ter beschikking aan het Chinese Rode Kruis. Boehringer Ingelheim kocht 100.000 mondkapjes voor medisch personeel in ziekenhuizen. Roche en Genentech (onderdeel van Roche) leveren wetenschappelijk advies aan de WHO, en werken samen met Chinese autoriteiten, bijvoorbeeld op het gebied van screening en diagnostiek.

Vaccinontwikkeling
GlaxoSmithKleine (GSK) startte onlangs een samenwerking met de Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI), voor de ontwikkeling van een vaccin. Johnson & Johnson werkt ook aan de ontwikkeling van een vaccin. De vestiging van Janssen Vaccines (onderdeel van Johnson & Johnson) in Leiden speelt hierbij een centrale rol. Sanofi Pasteur, de wereldwijde business van Sanofi die zich richt op vaccins, deelt eerder resultaten van een vaccinonderzoek. Het gaat om een onderzoek dat was gericht op de bestrijding van SARS. Sanofi maakt daarbij gebruik van een DNA-platform.

Ebola
Gilead maakte 26 februari bekend vanaf maart nieuwe studies uit te voeren met remdesivir, om vast te stellen wat dit geneesmiddel kan betekenen voor patiënten met het coronavirus. Dit medicijn is eerder getest op gezonde vrijwilligers en patiënten met Ebola. Bij het nieuwe onderzoek zijn circa duizend patiënten betrokken, voornamelijk in Aziatische ziekenhuizen.

Persbericht EFPIA

Persbericht Gilead