26-04-2021

Geneesmiddelenbedrijven ondertekenen IP PACT

Geneesmiddelenbedrijven IP
Vandaag brachten 26 geneesmiddelenbedrijven een verklaring uit ter bescherming van intellectueel eigendom. In het IP PACT staan tien principes over de waarde van intellectueel eigendom (intellectual property, IP) bij medicijninnovaties.

Dat hebben de bedrijven gezamenlijk bekendgemaakt op maandag 26 april, World IP Day. Naast 26 vooraanstaande biofarmaceutische bedrijven tekenden ook de wereldwijde brancheorganisatie van geneesmiddelenbedrijven (IFPMA), de Europese koepelorganisatie (EFPIA) en de Japanse en Amerikaanse brancheverenigingen het pact. Ook de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) ondersteunt het initiatief.

Zuurstof
‘Intellectueel eigendomsrecht fungeert als de brandstof én zuurstof voor innovatie’, zegt VIG-directeur Gerard Schouw. ‘Laten we daar niet lichtzinnig mee omspringen, want je draait innovatie sneller de nek om dan dat je het weer opstart. In een wereld zonder medicijn- en vaccininnovatie staan miljoenen patiënten met lege handen.’

Medische innovaties
De IP Principles for Advancing Cures and Therapies (IP PACT) staat waarom intellectueel eigendom zo belangrijk is voor geneesmiddelenbedrijven én voor patiënten.
‘Medische innovaties door de geneesmiddelensector hebben een fundamentele bijdrage geleverd aan een langer en gezonder leven. En we staan ook nu en in de nabije toekomst voor een aantal zeer complexe uitdagingen. Het is cruciaal dat we doorgaan met onderzoek en het ontwikkelen van levensreddende medicijnen en vaccinaties. Intellectueel eigendom staat aan de basis van nieuwe medicijninnovaties en toegang daartoe van patiënten. IP bevordert investeringen op lange termijn ten bate van patiënten, vandaag en morgen.’

World IP Day
Op World IP Day staat de sector stil bij de voordelen van IP voor de samenleving. IP zal ook na deze coronapandemie een belangrijke rol spelen, om de wereld met innovatieve oplossingen voor te bereiden op mogelijke toekomstige mondiale gezondheidscrises, naast andere dringende behoeften in de gezondheidszorg. Het is de eerste keer dat zoveel koplopers uit de geneesmiddelensector wereldwijd het belang van IP onderstrepen in een gemeenschappelijke verklaring.

Lees hier de IP Principles for Advancing Cures and Therapies (IP Pact)