19-05-2021

Geneesmiddelensector lanceert vijfpuntenplan voor gelijke toegang vaccins

vaccinproductie
De mondiale koepelorganisaties voor geneesmiddel- en biotechbedrijven hebben een vijfpuntenplan gelanceerd om gelijke toegang tot coronavaccins te bevorderen.

Het actieplan is opgesteld door zeven grote koepelorganisaties voor geneesmiddelen- en biotechbedrijven, waaronder de mondiale brancheorganisatie van geneesmiddelenbedrijven IFPMA, de Europese koepelorganisatie EFPIA en Vaccines Europe. Ook de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) ondersteunt het initiatief.

Productie

Innovatieve vaccinfabrikanten en biotechbedrijven lopen voorop in de wereldwijde inspanningen om COVID-19-vaccins te ontwikkelen en te produceren. De productie is in een paar maanden gestegen van nul naar 2,2 miljard COVID-19-vaccindoses eind mei. Tegen het einde van 2021 zijn naar schatting 11 miljard doses beschikbaar. Daarmee is de volledige volwassen wereldbevolking te vaccineren.

Ongelijkheid

Duidelijk is dat COVID-19-vaccins ongelijk verdeeld zijn over de wereld, constateren de koepelorganisaties. Fabrikanten, overheden en niet-gouvernementele organisaties moeten daarom meer doen om deze ongelijkheid aan te pakken. Daarbij moet vooral worden ingezet op een verantwoorde verdeling van vaccins en het maximaliseren van de productie, zonder afbreuk te doen aan kwaliteit of veiligheid.

Hiervoor zijn vijf actiepunten opgesteld:

• Delen van doses: bedrijven willen samenwerken met overheden die grote voorraden vaccins hebben om deze te delen met lage- en middeninkomenslanden via bijvoorbeeld COVAX.
  • Productie opschroeven: bedrijven zetten alles op alles om de productie te vergroten, zonder in te boeten op veiligheid en kwaliteit.
  • Handelsbarrières: Overheden moeten handelsbarrières opheffen die de export van de benodigde grondstoffen en materialen in de weg staan. Daarnaast zal CEPI worden geholpen met het opzetten van een onafhankelijk platform om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen en eventuele problemen aan te pakken. Ook zullen ze meewerken aan vrijwillige matchmaking voor afvulcapaciteit via de taskforce van COVAX.
  • Nationale voorbereiding: de sector wil samenwerken met landen om er voor te zorgen dat vaccins worden ingezet voordat de houdbaarheid verloopt.
  • Innovatie: geneesmiddelenbedrijven gaan door met de ontwikkeling van nieuwe coronavaccins en geneesmiddelen, ook vaccins die werken tegen nieuwe varianten van het virus.

Lees hier het persbericht Five steps to urgently advance COVID-19 equity