23-02-2022

Groot onderzoek naar vroegtijdig opsporen hart- en vaatziekten, diabetes en nierschade

Dutch Cardio Vascular Alliance DVCA logo
DCVA, de Hartstichting, de Nierstichting en het Diabetes Fonds starten dit jaar met een grootschalig onderzoek in vier regio’s om hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en chronische nierschade onder 50- tot 75-jarigen vroegtijdig op te sporen.

Aan dit onderzoek - Check@home genaamd - doen in totaal 160.000 mensen mee. Uiteindelijk is het de bedoeling dat iedereen in Nederland binnen deze leeftijdsgroep zelf thuis kan testen of er mogelijk sprake is van deze aandoeningen.

Dat heeft de Dutch CardioVascular Alliance (DCVA) dinsdag bekendgemaakt in een persbericht. Het totale budget van het Check@Home project bedraagt € 8,9 miljoen, en is mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en financiële bijdragen van de Hartstichting, Nierstichting, Diabetes Fonds en verschillende private partners. AstraZeneca en Roche maken ook onderdeel uit van het Check@home-consortium.

Samenwerking

‘Ik vind het een prachtig voorbeeld van hoe we met samenwerking, zowel binnen als buiten de DCVA, tot prachtige interdisciplinaire projecten kunnen komen’, zegt Jolien Roos-Hesselink, directeur-bestuurder van de DCVA. ‘Met deze aanpak verwachten wij een belangrijke stap te kunnen zetten in het verlagen van de ziektelast. Dit project staat niet voor niets als topprioriteit op ons jaarplan.’

Over het onderzoek

Check@home is een groot samenwerkingsverband met als doel om uiteindelijk voor alle inwoners van Nederland tussen 50 en 75 jaar, een landelijke en laagdrempelige kosteneffectieve aanpak te ontwikkelen in de thuissituatie, om hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en chronische nierschade in een vroeg stadium op te sporen, de juiste behandeling in te zetten en hiermee (progressie van) deze aandoeningen en complicaties te voorkomen. Zo kunnen levens gered worden het komt ook de levenskwaliteit ten goede.

Bij vroege tekenen van hart- en vaatziekten, nierschade of diabetes type 2 volgt een onderzoek in een regionaal diagnostisch centrum, om de reguliere zorg zoveel mogelijk te ontlasten. Indien nodig worden passende leefstijladviezen gegeven en zo nodig, medicatie.

Over DCVA

De Dutch CardioVascular Alliance is een krachtenbundeling van inmiddels 21 publiek-private partijen, die samenwerken en geld bij elkaar brengen om oplossingen voor hart- en vaatziekten te versnellen. Doel van DCVA is in 2030 de ziektelast van hart- en vaatziekten in Nederland met 25% verminderen. De VIG is partner van de DCVA.

Persbericht DCVA

Zie ook nieuwsbericht van Check@home-partner AstraZeneca