20-07-2021

Grote voortgang kankerbehandeling mogelijk door mRNA-techniek

Peter Bertens
De komende jaren kan er grote voortgang geboekt worden bij de behandeling van bijvoorbeeld kanker door gebruik te maken mRNA-technologie. Dat zei Peter Bertens van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen in De Telegraaf.

Het dagblad had in de zaterdageditie aandacht voor de razendsnelle vooruitgang die mRNA-technologie brengt bij de ontwikkeling van medicijnen.

Doorbraak

De coronapandemie heeft voor een doorbraak van mRNA-technologie gezorgd. Daarmee worden nu ook de nieuwste griepvaccins ontwikkeld. De huidige grootste leverancier van griepvaccins, Sanofi, kondigde onlangs aan jaarlijks € 400 miljoen te investeren in de ontwikkeling van mRNA-vaccins, waaronder die tegen griep. En ook twee samenwerkingsverbanden (BioNTech/Pfizer en CureVac/GSK) zijn al vergevorderd met de nieuwste griepprikken.

Infectieziekten

mRNA-vaccins en medicijnen tegen onder meer hiv, malaria en hepatitis C zijn minder ver in ontwikkeling, maar zouden volgens de krant ook binnen tien jaar op de markt kunnen komen. ‘Per infectieziekte moet worden bekeken hoe we de juiste immuunrespons kunnen opwekken’, zegt medisch directeur Daniëlle Zandbergen van GSK.

Kanker

Niet alleen bij griep kan mRNA een rol spelen, vult Peter Bertens aan: ‘mRNA-medicijnen kunnen specifieke kankercellen opruimen, maar ook zorgen voor immuniteit. Genetische technologie kan het immuunsysteem een extra boost geven. Met het aanpassen van DNA kunnen erfelijke ziektes worden aangepakt. Het is lastig te voorspellen bij welke kankersoorten doorbraken zullen plaatsvinden. We zien nu wel dat bepaalde vormen van huidkanker met immunotherapie goed te verhelpen zijn.’

DNA-databank

Bertens denkt dat we het in de toekomst ook niet meer over long- of huidkanker hebben, maar over bepaalde types van deze kankersoorten. ‘Dankzij toenemende biologische kennis en betere diagnostiek wordt het ook steeds gemakkelijker om kanker op te sporen. Wij hebben onlangs bij de politiek ook aangedrongen een nieuwe DNA-databank op te zetten. Die is van groot belang voor verbetering van preventie, diagnostiek en behandeling van veelvoorkomende ziektes.’