01-07-2022

GSK investeert fors in infectiebestrijding in landen met laag inkomen

Malaria, infectieziekten, mug
Geneesmiddelenbedrijf GSK investeert £ 1 miljard in de bestrijding van infectieziekten in landen met lage inkomens. De investeringen bestrijken een periode van tien jaar en zijn vooral gericht op de bestrijding van malaria, tuberculose, hiv, tropische ziekten en antibioticaresistentie.

Bij malaria, tuberculose en hiv gaat het om voortzetting van lopende innovaties. Bij verwaarloosde tropische ziekten en antibioticaresistentie betreft het nieuwe investeringen. GSK is overigens al jaren behoorlijk actief in research & development (R&D) op het gebied van antibioticaresistentie. De hierboven genoemde aandoeningen treffen landen met lagere inkomens onevenredig hard.
Momenteel werken GSK Global Health R&D Hubs aan ruim dertig nieuwe vaccins en medicijnen, die gericht zijn op dertien infectieziekten met een hoge ziektelast.

Gezonder en gelijker

‘We hebben al veel vooruitgang geboekt bij het bestrijden van infectieziekten’, zegt Khumbize Kandodo Chiponda, gezondheidsminister van Malawi.
‘Zo hebben we lymfatische filariasis, een ziekte die wordt veroorzaakt door rondwormen, uitgeroeid. Maar sommige ziektes hebben we nog niet onder controle, omdat de vaccins en medicijnen waarmee we ze kunnen bestrijden nog niet bestaan óf omdat er groeiende resistentie begint te ontstaan. Deze aankondiging van GSK bewijst hun toewijding aan het bestrijden van infectieziekten, om zo een bijdrage te leveren aan een gezondere en gelijkere wereld.’

Stap voor zijn

‘Wij willen een positieve bijdrage leveren aan de levens van meer dan 2,5 miljard mensen in de komende tien jaar’, zegt Daniëlle Zandbergen, medisch directeur bij GSK in Nederland.
‘Oók in lage inkomenslanden. De investering van een miljard Britse pond ondersteunt verdere innovatie op het gebied van bijvoorbeeld antibioticaresistentie en het malariavaccin dat eerder al werd aanbevolen door de WHO voor kinderen in grote delen van Afrika. Door het verbinden van wetenschap, technologie en talent willen we samen ziektes een stap voor zijn.’

Persbericht GSK