01-09-2020

Health Holland honoreert 22 PPS-projecten gericht op COVID-19

22 publiek-private partijen hebben voor € 10,8 miljoen subsidie ontvangen van Health Holland ter ondersteuning van COVID-19-projecten. De private partijen, waaronder VIG-leden Novartis en Boehringer Ingelheim, brachten zelf €4,9 miljoen in.

Dat blijkt uit de speciale uitgave COVID-19 and Future Pandemics van de Topsector Life Sciences & Health. Eind maart plaatste Health Holland een oproep om PPS-projectvoorstellen in te dienen. In slechts een maand tijd werden vier projecten toegekend en ontvingen zij een PPS-vergoeding om hun onderzoek te starten. Het aantal gehonoreerde projecten is inmiddels opgelopen tot 22. De belangrijkste thema’s zijn preventie, genezing en zorg.

Samenwerking
‘Een mooi voorbeeld dat publiek-private samenwerking werkt’, zegt Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. ‘Een van de belangrijkste lessons learned van de huidige coronapandemie is dat we dit soort enorme uitdagingen alleen gezamenlijk kunnen bestrijden. Als we het Nederlandse zorgsysteem toekomstbestendig willen maken, dan vraagt dat om betrokkenheid van alle zorgpartijen. Wij willen daar ook een rol en onze verantwoordelijkheid in nemen.’

Publicatie COVID-19 and Future Pandemics van Health Holland

Project Novartis, Radboud UMC en Stichting Netherlands Heart Institute