14-03-2023

Heeft u een uurtje voor Alzheimer?

Beeld bij Uurtje voor Alzheimer met kind
Deze week is het ‘Brain Awareness Week’, een week die Alzheimer Nederland aangrijpt om aandacht te vragen voor een ‘Uurtje voor Alzheimer’. Met een uitgebreide campagne werft de patiëntenorganisatie deelnemers voor onderzoek naar gezonde veroudering en Alzheimer, ook wel bekend als het 'ABOARD Cohort’.

‘Een mooie campagne van Alzheimer Nederland voor een onderzoek waarmee we meer inzicht krijgen in de Ziekte van Alzheimer!’, aldus Ramon van Aert, beleidsadviseur bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). ‘We kunnen alzheimer een halt toeroepen, maar voordat we zover zijn, is nog veel onderzoek nodig naar de ziekteprocessen in de hersenen. Als we meer weten over wat er in de hersenen gebeurt, dan kunnen we steeds gerichter zoeken naar behandelingen.’

Online

Het onderzoek, het ABOARD Cohort bestaat uit online vragenlijsten en iedereen vanaf 45 jaar kan meedoen, zowel gezonde mensen als mensen met de ziekte van Alzheimer. De campagne loopt een aantal weken om zoveel mogelijk mensen te bereiken’, zo staat op de website van Alzheimer Nederland.

Doorbraak

‘In Nederland leven ruim 290.000 mannen en vrouwen met dementie’, vervolgt van Aert. Helaas is er op dit moment (in Nederland nog) geen goede behandeling beschikbaar om de symptomen te bestrijden, laat staan de ziekte af te remmen, of te genezen. Voor een doorbraak is meer onderzoek nodig. Daarom is deze campagne van Alzheimer Nederland zo belangrijk. Dus als je kan, doe dan vooral mee!’

Over ABOARD

ABOARD is een grootschalig onderzoeksproject dat wordt uitgevoerd door een landelijk, multidisciplinair consortium. ABOARD, voluit A Personalized Medicine Approach for Alzheimer’s Disease, werkt aan een toekomst met gepersonaliseerde diagnostiek, predictie en preventie van Alzheimer. Een belangrijk onderdeel van het project is het opzetten van een landelijke verzameling van data om zo meer inzicht te krijgen in het verloop van het ziekteproces van alzheimer.

Meedoen aan het onderzoek kan via de website van Alzheimer Nederland.