20-04-2021

Henri Termeer Award voor LSH-ondernemers Nederland en Massachusetts

Henri Termeer Foundation
Amylyx Pharmaceuticals uit Massachusetts en het Nederlandse Hybridize zijn de eerste prijswinnaars van de Henri Termeer Transatlantic Connections Award, een jaarlijkse prijs voor jonge life science-ondernemers in Nederland en Massachusetts.

Life sciences & health-ambassadeur Cl énmence Ross-van Dorp maakte de winnaars vrijdag bekend tijdens het evenement Innovation for Health. De prijs is vernoemd naar de Nederlandse biotechnologie-ondernemer Henri Termeer. Hij wordt alom gezien als pionier in de sector vanwege een succesvolle, nieuwe strategie die hij ontwikkelde om als bedrijf behandelingen te ontwikkelen tegen zeldzame ziektes. Veel (jonge) bedrijven namen de strategie over wat leidde tot een enorme opleving in de ontwikkeling van geneesmiddelen en therapieën voor zeldzame ziektes.

Versterking LSH-regio’s

Termeer studeerde in Nederland en werkte een belangrijk deel van zijn carrière in Massachusetts. Hij was daar CEO van Genzyme en was later betrokken bij Prosensa, ProQR en Moderna Therapeutics, die allen succesvol werden. Na zijn overlijden in 2017 werd onder zijn naam een stichting opgericht die zich onder meer richt op versterking van de relaties tussen de life sciences-regio’s in Nederland en Massachusetts.

Winnaars

Amylyx Pharmaceuticals ontwikkelt innovatieve geneesmiddelen voor neurodegeneratieve aandoeningen, zoals ALS en Alzheimer. Het Nederlandse Hybridize is opgericht door Eline van Beest en ontwikkelt innovatieve antivirale technologie op basis van RNA. Zij winnen een speciale status bij de Termeer Foundation waarmee zij toegang krijgen tot ervaren mentoren en een uitgebreid netwerk. Ook krijgen zij een ereplaats bij een jaarlijkse viering die de stichting organiseert.

Felicitaties

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) feliciteert oprichters Josh Cohen, Justin Klee en Eline van Beest. VIG-directeur Gerard Schouw: ‘We mogen als land en samenleving blij zijn met dit soort ambitieuze ondernemers die zich vol overgave storten op de mogelijkheden van nieuwe technologie. Het is mooi dat de Henri Termeer Foundation hen ondersteunt en daarmee de samenwerking tussen de regio’s versterkt. Het netwerk en de expertise die zij meenemen is daarbij van onschatbare waarde’.

Samenwerking

De VIG ziet ook het belang van de samenwerking met Massachusetts voor Nederland. In de VS is Massachusetts de dominante regio op het gebied van biomedisch onderzoek. Dit life sciences & health-super cluster, dat zich concentreert rondom Boston en Cambridge, voegt enorme waarde toe aan de regionale economie en samenleving, en is zelfs op landsniveau nog goed zichtbaar. Dat willen we ook in Nederland. In onze recente publicatie ‘Boston aan de Noordzee’ maken we duidelijk waarom ons land zich perfect positioneert voor een sleutelrol bij innovaties.