09-03-2021

HERA incubator bereidt Europa voor op nieuwe coronavarianten

Corona COVID 19
De Europese Commissie gaat de strijd tegen nieuwe mutaties van het coronavirus opvoeren met de HERA incubator, een publiek-private samenwerking waarmee Europa de ontwikkeling van nieuwe, maar ook bestaande vaccins wil opvoeren.

De Europese Commissie liet weten € 200 miljoen te steken in onderzoek naar mutaties van het coronavirus. Daarnaast wil Brussel de productie van vaccins opschroeven en vertragingen voorkomen door mogelijke knelpunten op te lossen voor geneesmiddelenbedrijven.

HERA

Vorig jaar kondigde de Europese Commissie al aan een nieuwe gezondheidsautoriteit te willen oprichten. De EU Health Emergency Preparedness and Response Authority - zoals HERA voluit heet - moet ervoor zorgen dat toekomstige gezondheidscrises in Europa beter worden bestreden en er een betere coördinatie is tussen de 27 Europese lidstaten.
Daarmee wordt HERA de Europese tegenhanger van het Amerikaanse BARDA, dat nu al zorgt voor de voorraadopbouw van essentiële medicijnen en verdere investeringen doet rond farmaceutisch onderzoek in de VS.

Samenwerking

De coronapandemie kan voor een vliegende start zorgen voor HERA. Daarvoor is het noodzakelijk dat HERA tal van nationale onderzoeksinitiatieven en bedrijven met elkaar verbindt en laat samenwerken. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen is groot voorstander van publiek-private samenwerking (PPS) tussen de geneesmiddelsector, onderzoekers en gezondheidsautoriteiten.

Q&A over HERA incubator