08-03-2022

Het draait om wie je bent, maar óók om wie je kent!

YIM Publicaties
Onbewust netwerken we de hele dag: op het werk, langs het sportveld, op een feestje. Dat doen we om elkaar beter te leren kennen, kennis te delen, of nieuwe ideeën op te doen. Netwerken is belangrijk. Niet alleen privé, maar zeker ook als je een bedrijf leidt. Vrouwen netwerken op een andere – afwachtende - manier dan mannen. Op een aantal vlakken kunnen we veel leren van de netwerk-skills van onze mannelijke collega’s.

Zo zijn vrouwen zich niet altijd bewust van het grote netwerk dat ze zelf om zich heen hebben. Als ze dat wel zijn, dan is het vaak een grote stap om er ook iets mee te doen. Vrouwen hebben eerder het idee dat ze andere mensen ‘gebruiken’ als ze hun netwerk inzetten bij het bereiken van hun doelen. Ze vinden het ‘berekenend’. Daarnaast laten vrouwen zich nog onvoldoende zien binnen hun netwerk.

Mannen maken eerder tijd vrij voor de netwerkborrel dan vrouwen. Waar vrouwen vaak schitteren door afwezigheid, is het voor mannen hét moment om je zichtbaar te maken bij de belangrijke mensen in je netwerk. Vrouwen kiezen er vaker voor om naar huis te gaan of zwoegen nog even door op een project dat is blijven liggen. Dat is een belangrijk verschil in keuzes.

Om onze vrouwelijke general managers te faciliteren bij het effectiever – en met plezier –netwerken, lanceren wij mét trots op Internationale Vrouwendag het leiderschapsnetwerk voor vrouwelijke general managers binnen de VIG! De eerste bijeenkomst staat gepland voor april, waarbij we aansluiting zoeken bij het TOPX-netwerk, het platform voor ambitieuze vrouwen in de Life Sciences.

Van de 45 aangesloten lidbedrijven van de VIG, worden er inmiddels vijftien geleid door een vrouwelijke general manager. Het doel dat we nastreven met het Female leaderschip network is tweeledig. Ten eerste om vrouwelijke general managers in Nederland de mogelijkheid te bieden om met elkaar in contact te komen, te motiveren, te helpen en om te zien hoe we vrouwelijk talent kunnen inspireren om voor onze branche te werken. Ten tweede willen we bouwen aan een extern (vrouwelijk) netwerk om onderwerpen van gemeenschappelijk belang te bespreken met vrouwelijke leiders in gezondheid, beleid/politiek en economie.

Een goed netwerk bestaat niet alleen uit mensen die je al goed kent maar juist ook uit mensen die je minder goed kent en al langer niet hebt gezien. Dus verbreed je netwerk en laat je zien!

Meer weten? Neem dan contact op met Carla Vos (hoofd Kennis en Beleid Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen)