15-07-2019

‘Iedereen die ziek wordt, moet kunnen blijven werken’

‘Hopelijk hoeven we over tien jaar niet meer over werkbehoud bij ziekte te praten. Maar is het vanzelfsprekend dat je kunt blijven werken, als je ziek wordt. Nu verliezen nog teveel mensen hun baan.’

Dat zegt Wiebke Rieb, algemeen directeur van Pfizer Nederland, in een interview in VOZ Magazine. Het geneesmiddelenbedrijf spant zich op verschillende manieren in voor mensen met een chronische of ernstige aandoening die willen blijven werken.

Fit for Work

In de eerste plaats wil Pfizer zelf een goede werkgever zijn voor mensen die ziek zijn. Daarnaast is het bedrijf aangesloten bij Fit for Work, een brede coalitie van meer dan 35 maatschappelijk partners: zorgorganisaties, patiëntenorganisaties, kennisinstituten, de overheid en bedrijven. Samen willen zij het thema werk en ziek zijn in heel Nederland op de kaart zetten.

Emma at Work
Pfizer ondersteunt ook Emma at Work, een arbeidsbemiddelingsorganisatie die jongeren met een chronische ziekte aan een werkplek helpt. Dat Pfizer zich inzet voor werkbehoud bij ziekte is volgens Rieb niet meer dan logisch. Door de komst van nieuwe behandelingen leven mensen met een chronische of ernstige ziekte steeds langer en ook met een betere levenskwaliteit. ‘Onze missie is om het leven van mensen te verlengen of significant te verbeteren. Dat doen we in eerste instantie met onze geneesmiddelen en vaccins. Maar het gaat verder dan dat’, geeft Rieb aan.

Lees hier het hele interview met Wiebke Rieb