In maart, Darmkankermaand, heeft Van der Heijdt aan een aantal speciale acties meegewerkt om meer aandacht te vragen voor darmkanker. Iedere dag krijgen 38 mensen de diagnose darmkanker en overlijden er veertien mensen aan deze ernstige ziekte.
‘Omdat de darmen diep in je lichaam zitten is het voor mensen heel lastig om een goed beeld te krijgen van dit orgaan. Wij hebben daarom een opblaasbare darm aangeschaft die we deze maand in ziekenhuizen inzetten voor educatiedoeleinden’, vertelt Van der Heijdt. ‘De inflatable colon is zo groot dat je er daadwerkelijk in kan lopen. In de tunnel kan je van alles lezen over het functioneren van je darmen, maar ook over bijvoorbeeld de poliepen waaruit darmkanker kan ontstaan.’ Zo’n negen ziekenhuizen maken gebruik van de opblaasbare darm van Servier. De reacties zijn erg positief.
‘Maar we zetten ons breder in om het patiëntenwelzijn te verbeteren', vervolgt Van der Heijdt. Een collega van Servier lanceerde het project De patiënt centraal. Hij kwam erachter dat er in veel ziekenhuizen veel mooie initiatieven lopen die erop zijn gericht het leven van oncologiepatiënten makkelijker te maken. Bijvoorbeeld een infuus in een rugzak in plaats van aan een paal waardoor de patiënt mobieler is. Of een aangepast menu voor patiënten wiens smaak is veranderd voor de chemo.
‘We zagen alleen dat deze creatieve oplossingen binnen het ziekenhuis bleven. Waarom zou je de initiatieven die werken niet delen met andere ziekenhuizen? Project de P. was geboren! Inmiddels hebben we al tien projecten op de website staan. Aanmelden kan nog tot 1 april!’
De belofte van Stephanie van der Heijdt is onderdeel van de campagne #WijGevenNietOp, waarin medewerkers van geneesmiddelenbedrijven vertellen over hun toewijding bij de ontwikkeling en productie van nieuwe medicijnen tegen ziektes waarvan we vandaag de strijd nog verliezen. Lees hier het hele verhaal van Stephanie van der Heijdt van Servier.