26-10-2021

Invest in Holland wint VN-award voor promotie LSH-sector

Europes connected LSH metropolis
Het Invest in Holland-netwerk heeft de United Nations Investment Promotion Award 2021 gewonnen voor de promotie van de Nederlandse Life Sciences & Health-sector en de positionering van Nederland als ‘Europe's connected Life Sciences & Health metropolis’.

Dat is vorige week bekendgemaakt tijdens de 7e editie van het World Investment Forum van de United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) in Genève.

‘Het is een eer om Nederland te vertegenwoordigen als een toonaangevend ecosysteem voor de gezondheidszorg in de wereld’, zegt Hilde van der Meer, voorzitter Invest in Holland. ‘Het is een erkenning van ons werk om Nederland als Europa's connected Life Sciences & Health metropool voor het voetlicht te brengen.’

Vaccinproductie

In het kader van de promotie van Nederland als het Boston aan de Noordzee, hebben de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) en Invest in Holland een top 15-lijst gemaakt van vaccinproductielocaties in Nederland. Het gaat om locaties waar capaciteit aanwezig is voor productie van vaccins (of onderdelen) voor humaan gebruik - dus breder dan COVID. ‘Het kaartje laat prachtig zien wat er op dit moment al allemaal in Nederland gebeurt’, aldus Peter Bertens, senior beleidsadviseur van de VIG. Voor hem komt dit niet als een verrassing. ‘Nederland heeft een lange geschiedenis in vaccinontwikkeling, die meer dan een eeuw terug gaat.’

Kansen

Zo speelt Bilthoven Biologics een belangrijke rol bij de productie van vaccins tegen polio en maakt Abbott een vaccin tegen influenza. Relatief nieuwe spelers zijn het Limburgse Lonza en Janssen in Leiden, het voormalige Crucell. Ook is er een groot aantal kleinere bedrijven in Nederland gevestigd. Bertens: ‘Wie had twee jaar geleden kunnen denken dat we te maken zouden krijgen met een wereldwijde pandemie en dat drie van de vier in Europa toegelaten vaccins tegen het pandemische virus in Nederland gemaakt wordt? Het laat de potentie van ons kleine land zien. Iets dat we niet alleen moeten koesteren, maar waar we volop kansen hebben om een nog grotere rol op het wereldtoneel te gaan spelen’.

Bertens hoopt in de overheid een partner te vinden waardoor het publiek-private onderzoek naar nieuwe vaccins en de productie daarvan een extra stimulans gaan krijgen.

Top 15-lijst vaccinproductielocaties Nederland