12-11-2021

Investeren in R&D levert economie miljarden op

Research development pixabay
Het volgende kabinet is het aan de Nederlandse samenleving verplicht om structureel te investeren in innovatie, kennis en onderzoek. Het zorgt voor een enorme economische impuls.

Geneesmiddelenbedrijven staan al jarenlang hoog in de lijstjes met investeringen in research & development. Zo investeerde Janssen uit Leiden vorig jaar € 499 miljoen in R&D. Daarmee behoort het bedrijf tot de drie grootste investeerders in innovatie in Nederland. Daarbij is Janssen, als onderdeel van Johnson & Johnson, de grootste buitenlandse investeerder in onze kenniseconomie.

‘Bij R&D denken veel Nederlanders aan high techbedrijven als ASML en Philips, maar ze vergeten de innovatiekracht van de geneesmiddelensector', zegt Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. 'In Europa wordt door bedrijven jaarlijks € 39 miljard gestoken in de ontwikkeling van nieuwe medicijnen en vaccins.’

De investeringen in R&D zijn goed voor de werkgelegenheid in Nederland. Op dit moment werken 65.000 mensen in de geneesmiddelensector. Daarmee is de sector verantwoordelijk voor 6,2% van de jaarlijkse groei van het bruto binnenlands product. De export van medicijnen en vaccins groeide afgelopen jaar naar € 30,8 miljard. ‘Dat is meer dan de bekende kroonjuwelen als kaas, bloemen en machines,’ aldus Schouw.

Kenniscoalitie

RaboResearch rekende de plannen van de Kenniscoalitie onder leiding van NWO-voorzitter Marcel Levi door en trok de conclusie dat iedere euro die in R&D wordt geïnvesteerd twee tot 2,5 euro oplevert voor de economie. Met andere woorden: als het plan van de Kenniscoalitie – jaarlijkse groei van de publieke investeringen in kennis en innovatie met ten minste € 300 miljoen - gevolgd wordt, levert dat € 85 miljard op voor de economie. R&D zorgt dus voor een enorme hefboomwerking.

Onvoorstelbaar

Hoewel innovatie soms onvoorspelbaar is, zijn de uitkomsten onvoorstelbaar. Schouw: ‘Neem bijvoorbeeld de huidige generatie geneesmiddelen waarmee we ziektes behandelen waarvan we tien jaar geleden nog dachten dat dat nooit zou lukken. Toch zijn er toen slimme koppen geweest die het onzekere pad zijn ingeslagen, en daar plukken we nu met z’n allen nu de vruchten van. Zie de ontwikkeling van mRNA-technologie waardoor we binnen no-time COVID-vaccins hadden.’

Tijd

Schouw vervolgt: ‘We moeten nu zaaien, straks oogsten, de lange adem van het investeringspakket is cruciaal. Onderzoek en innovatie vergt immers tijd.’ In het geval van geneesmiddelenontwikkeling duurt het ongeveer twaalf jaar voordat een nieuw geneesmiddel is ontwikkeld en tot de markt is toegelaten. Innovatie kan je niet zomaar aan en uit zetten op het moment dat het je goed uit komt.

Lissabon-doelstelling

Het is dan ook broodnodig om de investeringen in innovatie te doen. We lopen al jaren achter op de Lissabon-doelstelling (3% van het BBP). Landen als Denemarken en Duitsland investeren al jaren fors in innovatie en zien daar nu de vruchten van.

Structureel

Het is dus zaak om met een structurele impuls in het publieke innovatieklimaat een vliegwiel voor private investeringen te creëren. Groot-Brittannië, Frankrijk en België presenteerden daarvoor recent gerichte plannen voor versterking van hun geneesmiddelensector. Schouw: ‘Wat ons betreft zijn de berekeningen van RaboResearch wederom een belangrijk signaal om in Nederland hetzelfde te doen en de LSH-sector te laten groeien.’