18-02-2020

Jaar na invoering FMD; controle 1 miljoen geneesmiddelen per dag

["

Sinds de start van de Falsified Medicines Directive (FMD) \u00e9\u00e9n jaar geleden, worden dagelijks bijna \u00e9\u00e9n miljoen geneesmiddelen gecontroleerd door het Nederlands Medicijn Verificatie Systeem. Tot nu toe is er in Nederland \u00e9\u00e9n keer een vervalste verpakking aangetroffen.<\/p>","

Dat maakte de Stichting Nederlandse Medicijnen Verificatie Organisatie (NMVO) bekend in een persbericht naar aanleiding van het \u00e9\u00e9njarige bestaan van de FMD. Dit controlesysteem is in het leven geroepen om te voorkomen dat vervalste medicijnen in het reguliere distributiekanaal terecht komen.<\/p>

Over FMD
<\/strong>De veiligheidseisen om geneesmiddelen af te leveren zijn vorig jaar door de Europese Commissie aangescherpt. Vanaf 9 februari 2019 moet elke verpakking van een receptplichtig geneesmiddel in Europa een uniek serienummer hebben dat is vastgelegd in een centrale database. Dit wordt door apotheken en groothandels gecontroleerd.<\/p>

Grote inspanning
<\/strong>Volgens Frederik Zevenbergen, directeur van NMVO, hebben de fabrikanten, groothandels en apotheken zich het afgelopen jaar flink ingespannen om de werking en prestaties van het systeem te verbeteren. \u2018We zien dat de FMD is ge\u00efmplementeerd in de werkprocessen van onze gebruikers en dat het NMVS stabiel functioneert. Na het realiseren van deze enorme opgave in 2019, hebben wij er als NMVO vertrouwen in dat onze gebruikers ook de komende jaren gezamenlijk bijdragen aan een veilige geneesmiddelenvoorziening.\u2019<\/p>

Verminderen onterechte alerts
<\/strong>Prioriteit heeft het verminderen van het aantal onterechte alerts. Deze ontstaan onder meer door onjuist ingestelde scanners en software of door dubbel scannen van dezelfde verpakking. Hierbij trekt de NMVO samen op met de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, BG Pharma, KNMP en BOGIN.<\/p>"]