14-07-2020

Keijzer en De Boer enthousiast over achtpuntenplan medicijnhub

Pivot Park; medicijnhub
Laten we hier samen de schouders onder zetten, want de geneesmiddelensector is belangrijk voor Nederland. Dat was de reactie van staatssecretaris Mona Keijzer (EZK) en VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer op de ambitieuze plannen van de VIG om van Nederland de medicijnhub van Europa te maken.

'Wat de coronapandemie ons duidelijk heeft gemaakt, is dat de geneesmiddelenketen in Europa kwetsbaar is. En dat we met samenwerking de sector sterker kunnen maken', zei staatssecretaris Mona Keijzer donderdag bij de overhandiging van het achtpuntenplan Nederland als medicijnhub door VIG-directeur Gerard Schouw en Ben Lucas, General Manager van MSD. Het plan maakt volgens Hans de Boer in heldere stappen duidelijk wat er nodig is om de geneesmiddelensector in ons land te versterken.

Kansen voor Nederland

Nederland heeft de perfecte uitgangspositie om het Boston van Europa te worden, is de overtuiging van de VNO-NCW-voorman. De Boer nam in de zomer van 2019 zelf deel aan de economische missie naar Boston, samen met premier Rutte en 150 ondernemers. De Amerikaanse stad wordt beschouwd als hét centrum voor de productie en ontwikkeling van geneesmiddelen. Hier zag De Boer met eigen ogen hoe effectief privé-private samenwerking kan zijn. Nederland heeft ook deze potentie, met vooraanstaande geneesmiddelenbedrijven, een uitstekende infrastructuur, en een groot aantal universiteiten en ziekenhuizen op een kleine oppervlakte.

Zelfvoorzienend

De Nederlandse geneesmiddelensector is goed voor een export van 8,2 miljard en 65.000 banen. 'Dat kan meer worden', aldus Gerard Schouw. 'Ons land is de afgelopen jaren bij herhaling flinke investeringen in geneesmiddelenproductie misgelopen, omdat andere landen de bedrijven een beter aanbod deden. Zonde, omdat in Nederland alle ingrediënten aanwezig zijn voor een bloeiende biotech- en geneesmiddelensector.'

Achtpuntenplan

De publicatie Nederland als medicijnhub is opgesteld door de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen en bevat de volgende acht aanbevelingen:
garandeer langjarig commitment; durf concurrerend te zijn; investeer in productiefaciliteiten; maak productie flexibeler en efficiënter; introduceer slimme logistiek; voer gericht acquisitie; maak de sector aantrekkelijk om in te werken; richt een Geneesmiddel Regieorgaan op.

Geneesmiddel Regieorgaan

De uitvoering van de verschillende verbeterpunten kost tijd en moet gezamenlijk gebeuren, omdat er veel partijen bij betrokken zijn, ieder met zijn eigen expertise en focus. Binnen een nog op te richten Geneesmiddel Regieorgaan kan de kennis en expertise samenkomen. Hierin werken de overheid, geneesmiddelenproducenten, transportbedrijven en de verschillende betrokken topsectoren (LSH, Chemie en Logistiek) samen. Dat toont commitment en geeft een sterk signaal af richting de mondiale geneesmiddelensector, wat investeringen in ons land zal vergemakkelijken.

Publicatie: Nederland als medicijnhub