05-02-2019

Komst EMA biedt kansen voor Nederland

De komst van de EMA naar Nederland biedt kansen voor Nederlandse patiëntvertegenwoordigers. Dat zei Hugo Hurts, directeur College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) dinsdag tijdens het symposium ‘EMA in Nederland’ in Amsterdam.

De nabijheid van de Europese geneesmiddelenautoriteit maakt het voor Nederlandse patiëntorganisaties eenvoudiger om aan te haken bij centrale Europese beoordelingsprocessen, aldus Hurts. Hij schetste ook dat het kansen biedt voor de Nederlandse medische praktijk en wetenschap én het regulatory science netwerk. Het CBG wil daar graag een faciliterende rol bij spelen, gaf Hurts aan.

Duurzame relatie
Ook de EMA hecht grote waarde aan een goede samenwerking met Nederland, gaf Noël Wathion, deputy executive director van EMA, dinsdag aan. ‘Het is ons streven om een duurzame relatie aan te gaan met ons nieuwe gastland op meerdere terreinen.’

Impact
Ruim 500 bezoekers waren afgekomen op het symposium in Amsterdam, georganiseerd door de Nederlandse Vereniging voor Farmaceutische Geneeskunde (NVFG). Marc Kaptein, medisch directeur bij Pfizer en voorzitter van de NVFG, opende het congres. Toonaangevende vertegenwoordigers uit de politiek, biotech-industrie en EMA zelf gaven er hun visie op de komst van het Europees Geneesmiddelen Agentschap naar Amsterdam. Ook Mona Keijzer (staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat), Wouter Bos (directeur Invest-NL) en Annemiek Verkamman (HollandBIO) gingen in op de verwachte impact en kansen voor Nederland.

Voorjaar 2020
Op 9 januari overhandigde minister Bruno Bruins de sleutel van het (tijdelijke) nieuwe onderkomen in Amsterdam Sloterdijk aan EMA-directeur Guido Rasi. Naar verwachting wordt de nieuwbouw aan de Zuidas in november opgeleverd. De formele opening staat gepland voor het voorjaar 2020.

Opsteker
‘De komst van de EMA is een opsteker voor de Nederlandse patiënt en geneesmiddelensector’, aldus Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. ‘Je ziet een sneeuwbaleffect ontstaan, sinds EMA eind 2017 aankondigde naar Amsterdam te verhuizen. Diverse grote internationale farmaceuten hebben sindsdien aangegeven een vestiging in de regio Amsterdam te openen. Die toenemende bedrijvigheid is goed nieuws voor de Nederlandse economie, maar ook voor de patiënten in ons land.’