28-08-2019

‘Laten we met elkaar het overleg aangaan’

Bart van Zijll Langhout, hoofd Janssen Campus Nederland, reageert in het radioprogramma Met het Oog Op Morgen op de open brief van minister Bruins van medische zorg. Deze brief verscheen dinsdagochtend in de Volkskrant.

De minister roept in de brief de geneesmiddelensector op om meer openheid te geven over de prijsbouw van geneesmiddelen. Van Zijll Langhout legt uit waarom dit niet zo eenvoudig is als het lijkt. Het proces van geneesmiddelenonderzoek neemt vaak meer dan tien jaar in beslag voor het middel beschikbaar is voor patiënten. Ook halen veel geneesmiddelen die in ontwikkeling zijn de eindstreep niet. Van Zijll Langhout: ‘Hoe moet je dat uiteindelijk verrekenen in de kostprijs van een geneesmiddel?’

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Daarnaast geeft Van Zijll Langhout aan dat hij zich niet herkent in het beeld dat de minister schetst over de geneesmiddelensector. De totale zorgkosten in Nederland zijn de afgelopen tien jaar gestegen, maar de kosten van de geneesmiddelen stegen minder hard dan die van de totale zorg. Hij is het met minister Bruins eens dat het belangrijk is te kijken hoe we in de toekomst ervoor zorgen dat nieuwe innovatieve middelen beschikbaar blijven: ‘Laten we met elkaar het overleg aangaan hoe we kunnen komen tot andere bekostigingsmechanismen om ervoor te zorgen dat die geneesmiddelen ook bij de patiënt terecht komen.’

Uitzending Met het Oog Op Morgen